18-09-2023 | Door Maarten van der Westen
Een recent rapport suggereert dat er in de Verenigde Staten slechts één parkeerplek is voor elke elf trucks. Voor Amerikaanse chauffeurs zorgt dit voor flinke kopzorgen. Voorheen konden zij hun enorme vrachtwagens nog regelmatig kwijt op de parkeerplaatsen van grote winkels, zoals Walmart. Steeds vaker verbieden gemeenten dit echter, omdat omwonenden klagen over overlast. Het is een verhaal dat Nederlandse chauffeurs maar al te bekend klinkt.
Sinds 2018 zijn alle Amerikaanse trucks uitgerust met een elektronisch apparaat dat de rijtijden bijhoudt, net zoals onze tachograaf. Volgens de regels mag de Amerikaanse chauffeur 14 uur per dag rijden, maar daarna houdt het echt op. Dankzij het gebrek aan fatsoenlijke parkeerplaatsen zijn steeds meer chauffeurs gedwongen op op- en afritten te parkeren. Hier zijn echter geen voorzieningen. Parkeren bij tankstations is geen optie, want hier zijn vaak geen douches of fatsoenlijk eten. Bovendien gelden hier vaak ook overnachtingsverboden.
Een recent rapport bericht dat een chauffeur in Amerika gemiddeld 56 minuten rondrijdt voor hij een geschikte overnachtingsplaats heeft gevonden. Bijna een uur dus. Bijkomend probleem is dat deze chauffeurs meestal per gereden mijl betaald worden. Het zoeken naar een parkeerplaats wordt dus niet betaald en gaat op kosten van de chauffeur. Deze verdient sowieso al niet veel: sinds de vakbonden in de jaren ‘80 liberalisering van de vrachtprijzen hebben bepleit, zijn de prijzen in een neerwaartse spiraal terechtgekomen. En daarmee ook de lonen van de chauffeur.
Al in 2012 is een wet aangenomen die de omstandigheden van chauffeurs moet verbeteren. Deze Jason’s Law is vernoemd naar een chauffeur die in 2009 ‘s nachts werd doodgeschoten in zijn truck voor 7 Dollar, nadat hij niet binnen de hekken van zijn losadres mocht overnachten. Jason’s Law moet echter nog worden goedgekeurd, en dat gaat waarschijnlijk niet snel gebeuren.
Belangenorganisaties trekken nu aan de bel. Het is niet zozeer de slechte leefomstandigheden van de chauffeur waar men zich zorgen over maakt, maar wel over de verkeersveiligheid. Het zal echter niet snel iets verbeteren: in Amerika woedt de race naar bodemprijzen nog steeds, veel heftiger dan in Europa. De chauffeurs kunnen nergens terecht: vakbonden strijden vooral voor de grote bedrijven.
Ondertussen duiken er her en der betaalde parkeerplaatsen op, zoals we die ook in Europa kennen. Deze kosten echter al snel 50 Dollar per nacht, iets wat de gemiddelde eigenrijder niet kan betalen. Bovendien merken uitbaters dat het erg moeilijk is om deze parkeerplaatsen winstgevend te maken. Gemeenten willen echter niet investeren en verladers zitten niet te wachten op extra kosten. Voorlopig moeten de 1,8 miljoen chauffeurs in de Verenigde Staten het maar zelf uitzoeken.