Nieuws
15-02-2019 | Door Iep van der Meer

De Theo Pouw Groep koos recent opnieuw voor Scania. De 20 nieuwe Scania’s zijn allemaal van het type G450 10x4*6 met een hefbare gestuurde naloopas. Bij de aanschaf was het lage brandstofverbruik een belangrijke overweging om opnieuw met Scania’s de weg op te gaan, maar ook de totale kosten vallen bij Scania gunstig uit volgens Pouw.

Die totale kosten worden vandaag de dag vaak TCO genoemd, en dat staat voor Total Cost of Ownership. Daarin worden dus alle kosten meegenomen die met een truck te maken hebben gedurende zijn looptijd binnen een bedrijf. Dus aanschaf, onderhoud, verbruik en ook de restwaarde. Volgens Pouw komt Scania daar gunstig uit als je het sommetje goed uitrekent. 

De G450 10x4*6 Scania’s met een GVW van 47 ton komen zowel met een vaste betonmixeropbouw als in een wisselconfiguratie. wagenparkbeheerder Arnoud van Duinen: “De eerste vier die we nu hebben gekregen, zijn vaste 14 kuubs mixers van Liebherr die opgebouwd zijn door Mesken in Leek. Daarbij zijn de trucks door Scania af-fabriek al in onze blauwe basiskleur gezet en van een PTO voorzien. Mesken monteert de mixer volgens onze specificaties. Zo willen wij ze aan beide zijden kunnen bedienen, willen we een grotere watertank en meer van dat soort wijzigingen waarvan wij uit onze ervaring weten dat het makkelijker werkt. De overige 16 worden verspreid over een langere tijd geleverd en zijn voorzien van een opzetchassis. Op die manier kunnen we die voertuigen dan zowel als 14 kuubs betonmixer en als kieper inzetten. Dat komt omdat er in de bouw meestal tegen het einde van de week meer beton gestort wordt dan door de week. Dan kan het over het weekend uitharden en dat scheelt bouwtijd. Maar dat betekent dat wij op donderdag en vrijdag veel meer betonritten moeten kunnen maken. Door deze voertuigen zo in te richten dat we de opbouw kunnen wisselen, hebben we minder betonauto’s nodig. Hetzelfde voertuig kan dan als kieper rijden als er geen betonwerk is.” 

Gemiddeld rijdt een truck bij de Theo Pouw Groep 90.000 kilometer per jaar. “Dat betekent dat we toch vrij veel onderweg zijn. Dat is een van de redenen waarom we voor 450 pk gekozen hebben. Strikt gezien had dat ook iets minder kunnen zijn. Maar met deze motorisatie kunnen onze voertuigen goed meekomen in het verkeer en dat is tijdwinst,” aldus Van Duinen. Hoewel trucks bij de Theo Pouw Groep duidelijk onder het kopje ‘materieel’ vallen, is er binnen de mogelijkheden ook goed gekeken naar een maximale uitstraling. “We slapen nooit in de auto’s. Dus theoretisch hadden we ook voor een grote P cabine kunnen kiezen. Maar dat vonden we toch niet passen: op een dikke auto mag best een beetje stevige cabine staan. Met deze G als dagcabine en de normale dakhoogte, was er ook ruimte voor twee verstralers boven in. Dat staat net even iets meer áf. Verder kopen wij onze voertuigen altijd met een luxe chauffeursstoel, een koelkast en, in dit geval, het premium infotainment systeem van Scania.” 

 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
03-10-2019
iep-7865-423093.jpg

Hybride mixer voor betoncentrale Twenthe

Betoncentrale Twenthe heeft vier nieuwe MAN-betonmixers besteld. Het gaat om het beproefde MAN 10x4 chassis waarvan…
Nieuws
15-02-2021
Raben31-1400.jpg

Bouwtransport in Polen

In Polen wonen hele creatieve, hard werkende mensen die beslist niet bang zijn. Dat blijkt wel uit dit plaatje dat ik schoot op…
Nieuws
29-06-2020
GINAF_X6_4243_S_Raijmakers.jpg

Ginaf 8x4 betonmixers voor Raijmakers

Betoncentrale Raijmakers Someren BV heeft twee nieuwe GINAF 8x4 betonmixers in gebruik genomen. Deze door Loven Trucks…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.