Onlangs was ik in Portugal voor een pre-test van de 2017 modellen van de Mercedes-Benz Actros. Mercedes heeft met een groot aantal kleine innovaties het verbruik weer verder verlaagd, althans dat is de claim die ze doen. BIGtruck onderzocht of ze die claim waar kunnen maken.
Eigenlijk is het heel slim van Daimler. Zelf hebben ze uitvoerig getest en dat zorgt er voor dat ze precies weten wat alle innovaties betekenen voor het verbruik van de Actros. Dat kunnen ze heel hard roepen, maar dan wordt het een 'Wij van WC-eend' verhaal waarbij de slager zijn eigen vlees keurt zeg maar. Voor de geloofwaardigheid werd vaak de Dekra er bij gehaald, of een andere, onafhankelijke club zoals de TüV of TNO. Die organisaties controleren dan of het testwerk goed is uitgevoerd en zo krijg je dan een objectief cijfer als uitkomst waar Mercedes zijn claim op kan baseren. Je kunt echter ook een aantal Internationale bedrijfswagen journalisten die hun vak verstaan uitnodigen. Je krijgt dan ook een objectief verhaal, maar dan ook nog met veel extra publiciteit. Mercedes koos voor dat laatste, en ik was uitgenodigd. Laten we zeggen dat ik me graag laat misbruiken voor dit soort acties.
Het hoe en wat is allemaal nog geheim, maar er zitten een aantal hele slimme noviteiten in de nieuwe generatie van de Actros. Op zich zijn het allemaal kleine nieuwtjes, maar bij elkaar opgeteld zorgen ze er voor dat de nieuwste modellen weer beduidend zuiniger lopen. Hoeveel procent dat precies is lees je later.
Grappig bij deze test is dat Mercedes er voor koos om de brandstoftanks te wegen voor een verbruik-meting. Dat is minstens zo precies als aftanken en temperaturen, en bovendien werkt het sneller dan je denkt. Drie man sleutelen sneller een tank van een truck dan dat je hem bij kunt vullen!
Je leest alles over dit verhaal in BIGtruck nummer zes die eind deze maand uit komt.