De bestuurderskaart, ook wel chauffeurspas genoemd was in Nederland al veruit het duurste van alle Europese landen. Dat kon nog erger, want onlangs wist het KIWA de prijs nog verder op te drijven. Chauffeurs protesteren hier al heel lang tegen, ondermeer door het tekenen van een petitie maar nu lijkt er steun te komen vanuit de politiek. Een Kamermeerderheid onder leiding van SGP kamerlid Chris Stoffer roept nu de verantwoordelijke minister, Cora van Nieuwenhuizen op tot actie.
De vragen aan de minister kwamen vanuit verschillende partijen. Aanleiding is de recente verhoging van de prijs tot 100 Euro. In de ons omringende landen kost een identieke kaart gemiddeld slechts zeventig Euro. Niet alleen chauffeurs en de politiek, ook organisaties als TLN, KNV en Evofenedex vinden de prijsverhoging ongepast. De minister wordt nu opgeroepen om zo snel mogelijk vaart te maken met een nieuw concept prijzenstelsel waar al sinds 2016 over gesproken wordt. In dat stelsel wordt geregeld dat de prijs kostendekkend moet zijn, dus zonder een grote winstmarge.
Wat er nu gebeurt is dat monopolist KIWA zelf de prijs bepaalt. Dit kon het bedrijf doen nadat er onder leiding van de vorige verkeersminister, Melanie Schulz van Haegen afspraken waren gemaakt. Dit leidde toen al tot kritiek en kamervragen, aangezien er een schijn van belangenverstrengeling was. Haar echtgenoot Haro was namelijk aandeelhouder in een bedrijvenconsortium waarin ook KIWA was ondergebracht. Onder Melanie Schulz van Haegen werden er lucratieve afspraken gemaakt met KIWA waarna haar man drie miljoen Euro verdiende met de verkoop van de bewuste aandelen. Melanie Schulz van Haegen werd verweten dat zij bij haar aantreden verzuimd had te melden dat haar echtgenoot aandelen bezat van dit bedrijf wat deels afhankelijk was van haar ministerie. Hopelijk leiden de kamervragen die nu gesteld zijn tot een prijsverlaging van de bestuurderskaart.