De eigenaar van de vrachtwagen had eerder een boete gekregen van 280 Euro. ‘’Voertuig voorzien van voorziening die bij botsing kans op lichamelijk letsel aan anderen aanzienlijk vergroten’’ aldus de letterlijke weergave van de tekst van het rechtbank verslag.
De eigenaar van de vrachtwagen voerde aan dat op geen enkele wijze blijkt uit het dossier dat de bullbar de kans op lichamelijk letsel bij een botsing vergroot. De bullbar is deugdelijk bevestigd en er steken geen scherpe onderdelen uit.
Bovendien werden er keuringsrapporten, een TÜV verklaring en een schrijven van Research Institutes of Sweden AB voorgelegd aan de rechter.
Het mocht allemaal niet baten en het hof was onverbiddelijk. De boete en de eerdere uitspraak van de kantonrechter werden dan ook bekrachtigd.
Klik hier voor de complete uitspraak.
Botsveiligheid
In dit geval ging de uitspraak dus over de botsveiligheid en de kans op letsel voor medeweggebruikers. Eerder werden er al zaken gevoerd en boetes uitgedeeld voor het overschrijden van de maximale lengte door bullbars. Bij de nieuwste voertuigen, die voldoen aan de EU regels voor stroomlijn en veiligheid zoals de NGD modellen van DAF, de Volvo Aero en de Mercedes-Benz ProCabin zou die lengte overschrijding echter geen probleem meer moeten zijn.
In andere zaken tegen bullbars ging het om het niet volledig leesbaar zijn van het kenteken, doordat de kentekenplaat achter het raster van de bullbar verscholen was.
Juist veiliger
Een argument dat juist voor de bullbar pleit is de toenemende veiligheid voor de inzittenden van de truck. Vooral voor voertuigen die regelmatig naar Scandinavië rijden voorkomt een bullbar juist schade of letsel bij aanrijdingen met groot wild zoals rendieren en elanden. Of dit argument ook is aangevoerd voor de rechtbank is niet duidelijk.