Vanwege illegale prijsafspraken zijn alle Europese vrachtwagenmerken behalve MAN (want die meldde de misstanden bij justitie) veroordeeld tot een boete van in totaal 3 miljard Euro. Tussen 1997 en 2010 hebben de truckfabrikanten illegaal prijsafspraken gemaakt, waardoor klanten teveel betaalden voor hun nieuwe vrachtwagens.
Gedupeerde klanten willen na de veroordeling geld zien: zij hebben immers teveel betaald voor hun vrachtwagens. Zo’n 8,500 Duitse transporteurs hebben zich verenigd bij Financialright Claims, een juridisch dienstverlener die namens de partijen twee rechtszaken voert. Het gaat hierbij om geld dat teveel is betaald voor zo’n 200.000 vrachtwagens, inclusief rente. Een flink bedrag dus.
Meer rechtszaken
In 2020 bepaalde een Duitse rechter dat deze constructie niet mocht: wettelijke machtiging was niet toegestaan. Onzin, bepaalde het Hooggerechtshof van München onlangs. Financialright Claims mag de betrokken transportbedrijven vertegenwoordigen en namens hen de rechtszaken voeren. Dit betekent dus dat de zaken door mogen gaan. Sterker nog: de uitspraak zet de deur open voor nog meer partijen om een rechtszaak te beginnen.
Een bijzonder serieuze zaak dus voor de truckfabrikanten. Potentieel kan ze dit heel veel geld gaan kosten. Nu er groen licht is van het Hooggerechtshof barst de strijd in de rechtszaal waarschijnlijk binnenkort echt los.