Nieuws
03-04-2018 | Door Iep van der Meer

Renault Trucks Nederland gaf eerder al aan meer werk te willen maken van de bouwvoertuigen. Dat offensief lijkt inmiddels ingezet te zijn, getuige de levering van Renault C 8x4 betonmixers aan Mebin. Het gaat om 430 pk sterke trucks met de ruime C- dagcabine en het robuuste construction chassis.

Met ruim dertig betoncentrales verdeeld over Nederland is Mebin marktleider in verkoop, productie en transport van betonmortel. De nieuwe trucks zijn de eerste Renaults in een wagenpark van ongeveer tweehonderd betonmixers. “Het past in ons beleid om open te staan voor innovatie en verbetering”, aldus Fleet Manager Maarten van der Ent. “Helemaal nieuw is het voor ons overigens niet, we hebben goede ervaringen met het Volvo Group Trucks-dealernetwerk waaronder ook Renault Trucks valt. Bovendien heeft Heidelberg Cement Group in Frankrijk en België al Renault-trucks op de weg.” 

Robuust uitgevoerd

De trucks zijn voorzien van twee 9-tons voorassen en een 26-tons tandemstel. Daarmee wordt het wettelijke GVW van 37 ton optimaal uitgenut. Het versterkte chassis biedt in combinatie met de gekozen asconfiguratie bovendien een solide basis voor de 9,5-kuubs Schwing-Stetter  mixer. Ook de aandrijflijn is afgestemd op zijn zware taak. De standaard off road-module past de schakelstrategie van de Optidriver-versnellingsbak aan op ruw terrein. Hiermee kan de chauffeur soepel vanuit stilstand versnellen. De Renault-trucks zijn extra robuust uitgevoerd met onder meer een plaatstalen bescherming van de carterpan, bumpers met stalen hoeken en beschermroosters voor de koplampen.

Gunstig brandstofverbruik

Na drie maanden kan Van der Ent een voorlopige balans opmaken van het functioneren van de Renault Trucks C betonmixers. “De vaste chauffeurs zijn vol lof over de ruime, luchtgeveerde cabine, het weggedrag - met name op onverhard terrein - en de versnellingsbak. Ook het verbruik ziet er gunstig uit.”

Van der Ent houdt inzicht in verbruik en rijstijl met Optifleet Check: het transport management systeem van Renault Trucks. Voor een extra gunstig brandstofverbruik heeft Mebin de trucks laten uitrusten met het Fuel ECO+ Pack, een pakket met brandstofbesparende opties zoals ontkoppelbare luchtcompressor en Optivision. Deze predictive Cruise Control met gps ‘kijkt’ twee kilometer vooruit en reguleert, op basis van topografische data, de schakelstrategie en acceleratie van de trucks. 

“Mebin gaat voor kwaliteit. Betrouwbaarheid weegt daarbij zwaar. We hebben bij Renault Trucks Nederland een onderhoudscontract afgesloten voor tien jaar. Mochten de voertuigen in de toekomst een standplaats krijgen bij een Mebin betoncentrale buiten de Randstad, dan kunnen we dankzij het landelijke Renault Trucks-dealernetwerk het onderhoud gemakkelijk meeverhuizen”, aldus Van der Ent.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
06-07-2020
Bergnet_1LR.jpg

Renault voor bergingsbedrijf Bergnet

Autohulpdienst Bergnet heeft een Renault Trucks C 520 8x4-bergingstruck in gebruik genomen. Het voertuig wordt ingezet…
Nieuws
21-07-2016
Renault-K-16-1400.jpg

Renault K- bouwtrucks: Zeldzaam in ons land

De Renault Trucks T- serie pakt mooi op in ons land maar dat geld helaas niet voor de K-serie van dit Franse…
Nieuws
23-10-2018
Renault_Trucks_K_Witlox_2_lowres.jpg

Renault K 8x4 voor Witlox

Renault Trucks begon met de nieuwe generatie met trekkers, maar inmiddels zien we ook steeds meer andere uitvoeringen op de weg…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.