Renault Trucks ontwikkelt in het kader van het FALCON-project (Flexible & Aerodynamic Truck for Low Consumption) een compleet nieuw vormgegeven combinatie voor het zware vrachtvervoer. De bedoeling is om het potentieel van brandstofbesparing en de verdere reductie van de CO2-uitstoot aan te tonen.
De Falcon-trucks zijn ontworpen om de winstgevendheid van vervoerders te verbeteren. In lijn met Optifuel Lab 1, Optifuel Lab 2 en recentelijk het Urban Lab 2-project voor distributietrucks, ontwikkelt Renault nu een nieuwe experimentele trekker-opleggercombinatie die volgens het bedrijf 13% minder brandstof verbruikt dan een standaard combinatie. De T-Serie van Renault dient als basis bij dit project.
Terugverdientijd
Onderdeel van de ontwikkelingen zijn onder meer geoptimaliseerde aerodynamica van truck en trailer, banden met een lage rolweerstand en voorspellende energiebesparende rijhulp- en brandstofmanagementfuncties. Dit in samenhang met een verbeterde aandrijflijn, die gebruik maakt van een nieuwe generatie rookgas warmte-terugwin-systeem (op basis van de Rankine-cyclus) en geoptimaliseerde smeermiddelen. Met uitzondering van het warmte-terugwinsysteem zal de technologie worden geïntegreerd in een testvoertuig, dat vanaf eind 2018 onder echte omstandigheden getest zal worden. De technische ontwikkelingen zijn gericht op het bereiken van een, onder normale bedrijfsomstandigheden, maximale terugverdientijd voor de klant van twee jaar.