Renault Trucks is een van de pioniers wanneer het op elektrische aandrijving aan komt. Al voordat Volvo het bij de Fransen voor het zeggen kreeg, werd er driftig geëxperimenteerd met elektrische aandrijvingen. De andere merken gaven toen nog niet thuis. Inmiddels kregen wij de kans om even met een demo te rijden, vlak voordat die naar de eerste klant ging.
De Renault D-Serie is een bekende verschijning op onze wegen. Maar eigenlijk verdient deze elektrische variant een aparte facelift. Hij rijdt veel en veel beter, het is bijna niet uit te leggen. Dat is een gevolg van de elektromotor die meteen maximum trekkracht levert vanaf ‘stationair toerental’ en de luchtvering rondom. Ook op een 16-tons bakwagen maak je daarmee een verschil en al helemaal wanneer je met distributie aan de gang gaat. Daarbij kun je heel wat energie terugwinnen in het veel voorkomende stop ’n go verkeer. Op die manier verbeter je je actieradius en mag de batterij doen waar hij goed in is: energie leveren en weer energie ontvangen. Elektrische tractie is perfect om zero-emissie distributie te bereiken en tegelijkertijd een efficiënte aandrijflijn neer te zetten. Het is een verademing om energie niet langer weg te remmen, maar te hergebruiken. Weet je dat eenmaal, dan maak je er een sport van om zo goed mogelijk te presteren!
Twee versnellingen
Renault bouwt de batterijen aan de chassisbalken tussen de assen in. Het is duidelijk dat dat de beste plek is, het maakt de truck lekker stabiel. Continu levert de elektromotor 180 pk en er is een piekvermogen mogelijk van 250 pk. Dat in combinatie met 425 Nm trekkracht die je direct verneemt bij wegrijden, kom je met een 16 tons chassis natuurlijk nooit tekort. Van een versnellingsbak is niet echt sprake meer, maar Renault bouwt nog wel een tweegangsbakje in. Bij het rijden merk je daar echter niks van. De eerste gang is bedoeld om lekker vlot weg te rijden en voor je het weet heb je de twee te pakken, waar je 99% van de tijd in rijdt. De sterke elektromotor doet de rest. De beide accupakketten leveren volgens specificatie 50 kilowatt, maar dankzij voortschrijdend inzicht kan Renault nu ook al 66 kW exemplaren installeren. Daarmee komt de Renault zo'n 160 kilometer ver. Dus 's ochtends een rondje, dan wanneer de chauffeur pauze heeft weer even bijladen en dan nog een middagronde. Het zijn zulke ritten die in dit stadium in aanmerking komen voor elektrificatie.
De instap in de D-cabine is probleemloos. De dagcabine biedt een afsluitbare ruimte tussen de beide stoelen.
" target="_blank" rel="noopener noreferrer">Klik hier voor het hele verhaal!
">" alt="Naar de homepage van Transport&Milieu" width="649" height="90" />