Soms moet je wat en dat was zeker het geval met de Renault Magnum, een redelijk tijdloos uitziende, hoge en welhaast dominante verschijning op de weg die dit merk veel nieuwe klanten bracht. Na 23 jaar kwam de T-Serie. Daar was een prima reden voor.
Liefkozend worden ze door onze Britse collega's 'Maggy's genoemd. De Renault Magnum die in 1990 de truckwereld verbijsterde met z'n hoge cabine die geheel boven de motor stond en die de chauffeur een vlakke cabinevloer gaf. Ja, het was een hele klim naar die vlakke vloer, maar het zicht en het rijden, het was allemaal mooi en het werkte goed.
Jaar in jaar uit verbeterde Renault deze truck, en wanneer je er nog eentje hebt van de laatste bouwjaren, dus van na 2005, dan rij je rond in een tot in de perfectie afgewerkte cabine. De grote voorruit en de elektrische rollo's, het compacte dashboard en de vliegtuigachtige opbergruimten tegen het dak.
Dit weekend gaat de Formule 1 weer van start en ook in deze sport maakte de Magnum zijn opwachting. Lotus, Renault en enkele jaren geleden Red Bull zetten allemaal een aantal Magnums in om hun auto's en equipment in het rennerskwartier te krijgen. En een mooi gezicht was het, al die Maggy's opgelijnd achter de pits! Ik kom hierop, omdat BIGtruck al vroeg in dit jaar de nieuwe T-Serie liet zien die de 'spullen' van Max Verstappen en Daniel Ricciardo meeneemt. De T-Serie en daarmee ook de D- en C-Series van Renault, katapulteerden dit merk het Euro VI tijdperk in, ook al was dat vergeleken met de andere merken wel aan de late kant. En ja, dat betekent andere techniek, en dat noodzaakt andere trucks. Maar wat een verschijning was de Magnum!