Eind volgend jaar worden er nieuwe regels van kracht op het gebied van voertuig afmetingen. Dat betekent dat de trekker langer mag worden als de extra ruimte ten goede komt aan de stroomlijn van de combinatie. Renault Trucks liet een jaar geleden met de Optifuel 3 hoe dat eruit kan gaan zien.
Zoals we in ">BIGtruck nummer 9 al uitlegden verandert er het nodige op het gebied van de afmetingen voor trucks. De laadlengte blijft hetzelfde maar aan de voor- en achterkant komt er meer ruimte voor aerodynamische voorzieningen. Dat betekent zelfs dat nieuw ontworpen cabines meer interieurruimte kunnen krijgen in de nabije toekomst. Renault Trucks laat met de Optifuel 3 zien waar dat heen kan gaan qua vormgeving. De cabine is gewoon de bekende Renault T, maar dan met een soort neusje er voor. Ook de voorruit lijkt wat aangepast te zijn aan de stroomlijn. Verder zien we mirrorcams die de spiegels vervangen. Opvallend is dat Renault die camera's lager monteert dan Mercedes bij de Actros.
De gestroomlijnde Renault staat voor een prachtige geoptimaliseerde oplegger, maar daar zit een addertje onder het gras. De oplegger is namelijk geen vier meter hoog, en dat is dus eigenlijk een beetje smokkelen. Renault zegt met deze versie tot 13% zuiniger te rijden dan met de huidige generatie. Dat is goed nieuws, want we moeten met het oog op de CO2 doelstellingen nog heel wat stappen zetten op het pad van de duurzaamheid.
">Als je alles wilt lezen over de nieuwe wetgeving die eind volgend jaar van kracht wordt dan klik je hier!