De afgelopen Dakar Rally was een drama voor Martin van den Brink. Zijn uitgebrande Renault rallytruck ontnam hem de zo gewenste top tien positie maar gelukkig hield Pascal de Baar de Mammoet vlag hoog.
Voor de komende rally zijn de messen geslepen en dat begon al met de winst in de Libya Rally. Dat was nog met de Renault K- rallytruck maar voor de komende SilkWay en de Dakar 2017 heeft het team een geheel nieuwe truck gebouwd. Het is een torpedo truck op basis van de Renault Sherpa. Hoewel ons de details ontbreken gaan we er van uit dat er onderhuids ongeveer dezelfde techniek is toegepast, inclusief de 13 liter motor en de ZF-AsTronic geautomatiseerde versnellingsbak.
De nieuwe torpedo rallytruck moet zorgen voor meer comfort voor de bemanning die nu niet meer op de vooras, maar tussen de assen in zitten. Verder zou de gewichtsverdeling veel beter zijn maar nieuwe regels kunnen wat dat betreft nog roet in het eten gooien. Er schijnen maatregelen op stapel te staan om met toegevoegde ballast de verdeling van het gewicht in lijn te brengen met dat van andere, frontstuur trucks. Hoe dan ook, Mammoet Rallysport laat met deze nieuwe neus zien dat ze de toekomst vol vertrouwen tegemoet zien en Martin is helemaal happy met de eerste testkilometers met zijn nieuwe Renault Sherpa. Hier de eerste foto's van de superstoere Renault.
Martin laat weten dat het team tevens wordt uitgebreid. In de komende Dakar rally worden er twee Renault K- trucks ingezet met als piloot Pascal de Baar en jawel, Gert Huzink! De derde truck is dan de nieuwe Renault Sherpa rallytruck met kopman van het team Martin van den Brink.