Autohulpdienst Bergnet heeft een Renault Trucks C 520 8x4-bergingstruck in gebruik genomen. Het voertuig wordt ingezet voor het bergen en repatriëren van vrachtwagens, bussen en touringcars. De Amsterdamse Renault-dealer tekent voor de levering.
Het is de eerste Renault voor Bergnet, een allround autohulpdienst actief voor diverse opdrachtgevers, zoals alarmcentrales, overheidsinstellingen, Rijkswaterstaat, fleetowners, particulieren en dealers. “Dat doen we onder andere voor de Amsterdamse Renault-Volvo-dealer, waar we zeer plezierig mee samenwerken”, zegt eigenaar Sander Vlaar. “Door deze samenwerking hebben we, toen we op zoek waren naar een nieuwe truck, kennisgemaakt met Renault Trucks.”
De Renault Trucks C 520 8x4 heeft de DTI 13 liter-motor die een maximaal koppel van 2550 Nm levert. De truck heeft een GVW van 37 ton. Het chassis biedt in combinatie met de gekozen as-opstelling een prima basis voor de Omars-bergingsopbouw van het type Recovery 110 T, opgebouwd door de Gebr. Ligthart, aldus Renault. Dankzij twee hydraulische lieren met een trekcapaciteit van 20 en 12 ton, een arm die tot 4,5 meter uitschuifbaar is en twee hydraulisch uitschuifbare stempelpoten kunnen alle typen gestrande voertuigen worden geborgen. De installatie kan radiografisch worden bediend. Samen met het truckchassis zijn sleepgewichten tot 100 ton mogelijk.
Kruipversnelling
De truck is voorzien van een geautomatiseerde versnellingsbak met kruipversnelling, bedoeld voor zware inzet. De chauffeur heeft hierbij de beschikking over een extra kruipversnelling vooruit en vijf versnellingen achteruit. Waarvan ook één korte kruipversnelling, om zo op lage snelheid te kunnen rijden en manoeuvreren waardoor rijden met slippende koppeling tot het verleden behoort. Verder is de Renault voorzien van een Optibrake+ in combinatie met een retarder waardoor de truck altijd ruim voldoende remvermogen heeft bij zware sleepactiviteiten.
Innerliner
Het chassis van de bergingstruck is voorzien van een volledige innerliner versterking en de zwaarst mogelijke achterassen, zonder concessies te doen aan het rijcomfort, aldus Renault. Tevens zijn de componenten zo geplaatst om maximale ruimte aan het chassis te genereren voor de aluminium kastruimte, om alle materialen die nodig zijn bij bergingswerkzaamheden te kunnen opbergen op een ergonomische en slimme manier.