“Er komen steeds meer positieve signalen vanuit de markt over de retrofit: het tempo zit erin”, aldus Rob Tamse, managing director van Continental Automotive Trading Nederland. Hoewel er nog veel werk te verzetten is, klinkt er ook iets van opluchting. Al vanaf vorige zomer roepen fabrikanten van tachografen transportbedrijven op om een afspraak te maken voor de retrofit. De fabrikanten zagen een reëel risico dat iedereen op het laatste moment zou komen, waardoor werkplaatsen de vraag niet meer aan zouden kunnen.
Waar gaat het ook alweer om? Vanaf 1 januari 2025, dus over iets meer dan vier maanden, moet elke vrachtwagen van boven 3,5 ton die de grens oversteekt voorzien zijn van een slimme tachograaf. Over precies een jaar moet elke internationaal rijdende vrachtwagen een slimme tachograaf van de tweede generatie hebben. Dit betekent dat ook slimme tachografen van de eerste generatie vervangen moeten zijn.
Werkplaatsen hebben het ook zonder het vervangen van al die tachografen erg druk. Als iedereen wacht tot december, kunnen monteurs de toestroom niet meer aan. Chauffeurs die volgend jaar zonder slimme tachograaf in het buitenland betrapt worden, riskeren hoge boetes. Continental VDO is daarom blij dat steeds meer bedrijven een afspraak maken voor retrofit van de tachograaf. Desondanks roepen ze transporteurs op: als je nog geen afspraak hebt, doe het dan nu meteen!