Afgelopen weekend heeft het Riwald Dakar Team getest met de nieuwe versie van de hybride Renault truck. MKR Technology heeft onder meer twee accu’s geplaatst voor het aandrijven van de elektromotor. Tijdens de test waren de omstandigheden bijna gelijkwaardig als bij Dakar, waardoor er zeer waardevolle informatie vergaard is voor eventuele aanpassingen in aanloop naar de komende editie van de wereldberoemde Dakar rally, aldus het team.
Sinds 2019 heeft het Riwald Dakar Team al een samenwerking met de Tsjechische partner MKR Technology met de hybride off-road Renault truck. Riwald Recycling heeft al zo’n 14 jaar hybride voertuigen rijden, volgens hun met veel succes. Vandaar de keuze voor de hybride off-road truck, waarmee het Riwald Dakar Team sinds 2020 uitkomt in de befaamde Dakar Rally. Zowel het bedrijf Riwald Recycling, als het Riwald Dakar Team, gelooft in duurzaamheid. Het team stond naar eigen zeggen als eerste deelnemer aan de start met alternatieve brandstof of aandrijving, gewaagd en ambitieus. Het starten van dit complexe project met de hybride Renault truck is niet eenvoudig en heeft het Riwald Dakar Team de nodige kopzorgen gebracht. Gert Huzink: “Het is niet eenvoudig iets nieuws te brengen en de afgelopen twee jaar is met vallen en opstaan gegaan. Maar: we blijven ervoor gaan en uiteindelijk zullen we deze truck perfectioneren!”
Aanloop
In aanloop op de Dakar Rally 2022, die traditioneel begin januari van start gaat in Saudi-Arabië, is het Riwald Dakar Team in samenwerking met MKR Technology, druk doende om de trucks weer startklaar te maken. Afgelopen weekend stond dan ook in het teken van het testen van de motor van de hybride off-road truck, in combinatie met de nieuwe door MKR Technology geplaatste twee accu’s voor het aandrijven van de elektromotor. De accu’s leveren nu gezamenlijk meer vermogen. De test was volgens het team zeer waardevol.
Door het plaatsen van de extra accu - de off-road truck beschikt nu over twee accu’s in plaats van één – geeft de elektromotor meer vermogen ten opzichte van de brandstofmotor. Het gevolg is dat er minder brandstof verbruikt wordt en minder gevraagd wordt van de dieselmotor. Met als gevolg dat de hybride truck minder CO2-uitstoot geeft, wat weer een stap in de juiste richting is, zegt het team.
De nieuwe versie heeft veel voordelen voor de Riwald Hybride truck: de problemen met warmte zijn opgelost, slijtage is nu minder, de elektromotor werkt en geeft een extra boost, de truck heeft aanpassingen gehad voor veiligheid en comfort. Met de opgedane kennis van afgelopen weekend, zal binnenkort weer een test plaatsvinden. Tijdens deze nieuwe test zal het team, met name rijder Gert Huzink, gaan voor optimaal comfort van de Renault C460 Hybrid Edition truck en zich hiermee volledig kunnen voorbereiden op de Dakar Rally 2022.
Dakar Future project
Ook Dakar is bezig met de toekomst, te weten zero emissie en groene energiebronnen in de voertuigen. De A.S.O. is gestart met het Dakar Future project, met als doel vanaf 2030 alle auto’s en vrachtwagens die deelnemen aan de beroemdste rally ter wereld, met deze nieuwe technologieën te laten rijden. Van pionier tot onderdeel van een van de belangrijkste projecten van de Dakar: Riwald Dakar Team maakt nu officieel deel uit van Dakar Future, aldus het team.