Het Riwald Dakar Team gaat de komende editie met een nieuw type rallytruck naar Dakar. Het is een truck die een stuk compacter is dan we gewend zijn. Zo heeft hij de cabine van de Renault D cabine. De truck wordt gebouwd door MKR, het bedrijf wat ook de huidige Riwald en Mammoet rallytrucks bouwde en onderhoud.
De nieuwe Renault rallytruck is vooral erg compact en momenteel wordt er nog hard gewerkt aan de testen van het prototype. De cabine is die van de Renault Trucks D en die kennen we ook als DAF LF. Dat betekent dus erg compact. Het is dan ook maar de vraag of er plek is voor alle navigatie apparatuur, een rolkooi en drie inzittenden. Op zich hoeft dat niet, want met twee man mag je ook deelnemen. Een andere vraag is over de bandenmaat. Die zien er veel kleiner uit dan we gewend zijn en volgens ons is er ergens nog een FIA regel dat rallytrucks minimaal 20 inch wielen moeten hebben. Ook het gewicht is een groot vraagteken. Licht bouwen is natuurlijk een groot voordeel maar ook daar zijn regels voor. Zo is er een 'Special' klasse met een motor van minder dan 10 liter maar volgens onze informatie is het eigen gewicht dan toch minimaal 7,5 ton. Lichter mag ook, maar dan in de standaard klasse met motoren onder de 10 liter. Dan mag het eigen gewicht veel lager zijn maar dan moet je denken aan standaard voertuigen zoals de Unimog, de Hino of de Axor truck van Elfrink. De nieuwe Renault D van MKR ziet er echter allesbehalve standaard uit!
Volgens de MKR website is de nieuwe ontwikkeling specifiek voor het Riwald team maar verder wil MKR nog even niks kwijt over de nieuwe truck. We zijn uiteraard zeer benieuwd naar de details.
Update! Inmiddels is er meer informatie over de nieuwe Renault rallytruck en het blijkt dat de wielmaat maximaal 20 inch is. Dat zit dus wel snor. Verder blijkt dat er gewoon drie stoelen in de cabine passen, inclusief alle apparatuur en de rolkooi. De compacte rallytruck schijnt maar liefst 1200 kilo lichter te zijn dan de vorige Renault truck, maar wel net zwaar genoeg te zijn voor de koningsklasse van de Dakar. Volgens welingelichte bronnen is de truck, die inmiddels al de nodige Nederlandse testkilometers heeft gemaakt, zelfs al geheel FIA goedgekeurd! We houden je op de hoogte!