04-12-2023 | Door Maarten van der Westen
Edit redactie: Onderstaand artikel was initieel gebaseerd op een persbericht van Samsara. Echter werden in dit persbericht zaken gesuggereerd die niet correct waren, waardoor Roelofs Transport zich niet herkende in ons artikel. Omdat wij het belangrijk vinden de juiste informatie te verschaffen, hebben we het artikel aangepast zodat het klopt met de werkelijkheid.
Om meer inzicht te krijgen in de processen en in het gedrag van de chauffeurs ging Roelofs Transport uit Wijchen in zee met IT-bedrijf Samsara. Onder andere met camera's houdt men nu een oog in het zeil, wat leidde tot minder schades.
Dankzij de Connected Operations Cloud van Samsara weet Roelofs Transport meer over de verschillende processen en het gedrag van hun chauffeurs. In feite verzamelt Samsara overal informatie en brengt dit samen in de cloud, waarna AI er interessante inzichten van maakt. Deze kan het bedrijf vervolgens gebruiken om processen te verbeteren.
Het transportbedrijf, dat met 50 Scania’s op Italië rijdt, kon hierdoor al zijn routes optimaliseren en de processen bij leveren al versimpelen. Hiermee is de werkdruk voor de chauffeur verlaagd en de klantenservice verbeterd, zo meldt Samsara in een persbericht.
Gegevens worden ook verzameld door dashcams. De beelden hiervan worden constant geanalyseerd door Artificial Intelligence. Zo weet het platform bijvoorbeeld hoeveel afstand een chauffeur houdt. De gegevens worden gecombineerd met bijvoorbeeld gereden snelheid en verbruik. Al deze informatie die samenkomt op het Samsara platform wordt gebruikt voor coaching-video's, die de chauffeur kan bekijken. Op deze manier krijgt hij/zij direct terugkoppeling over zijn/haar rijgedrag.
Samsara biedt ter ondersteuning van bedrijven ook dual-facing dashcams aan. Hierbij staat er dus niet alleen een camera op het verkeer maar ook op de chauffeurs gericht. Lianne Roelofs, junior bedrijfsvoerder van Roelofs Transport, geeft aan dat er wel met deze dual-facing dashcams is getest, maar dat het bedrijf heeft besloten deze niet te gebruiken. De reden hiervoor is waarschijnlijk te zoeken in het feit dat veel chauffeurs zich niet prettig voelen als er constant een camera op hen is gericht.
Volgens Roelofs zijn de chauffeurs erg blij met hun dashcams en de coaching die ze krijgen aan de hand van de beelden. "We hebben de keuze hiervoor juist gemaakt voor onze chauffeurs", aldus Roelofs. "Uiteindelijk willen we allemaal dat de chauffeur veilig thuiskomt en zich prettig voelt in zijn werk." Alle verbeteringen die dankzij het platform van Samsara zijn doorgevoerd, inclusief de coaching van de chauffeurs, heeft ondertussen al geleid tot een afname van 60% in het aantal schadeclaims. Goed nieuws voor het bedrijf dus.
Met moderne technologie is het mogelijk alle informatie te verzamelen die er beschikbaar is als een chauffeur onderweg is. IT-bedrijven als Samsara staan te springen om geavanceerde oplossingen te bieden. Hierbij draait het echter al snel om de privacy. De chauffeur zit er een beetje tussenin en moet er maar op vertrouwen dat zijn bedrijf niet te ver gaat met het verzamelen van gegevens. Onder andere de reacties op onze berichtgeving laten zien dat dit onderwerp de gemoederen flink bezig houdt.