Nieuws
15-05-2024 | Door Maarten van der Westen

Aan de beslissing om een Volvo FM Electric aan te schaffen, ging bij J.W.J. Rumping & Zonen BV veel overleg vooraf. De aanschaf van de elektrische vrachtwagen is dan ook de grootste verandering  in de historie van het bedrijf.

“De stap van diesel naar elektrisch vereist een andere manier van plannen en ook het onderhoud zal anders zijn. Je moet in feite je bedrijfsprocessen opnieuw tegen het licht houden”, aldus Jaap Rumping, die samen met zijn broer eigenaar is van het bedrijf. Volgens hem is goed advies dan ook van groot belang. Gelukkig had LVS Trucks Beverwijk de juiste kennis. “Wanneer kun je overstappen naar elektrisch? Welke configuratie heb je nodig voor het werk dat je met de truck wilt doen? Hoe zorgen we ervoor dat de truck korter is dan 10 meter, zodat we er ook in het centrum van Amsterdam mee mogen komen? We hebben verschillende keren met elkaar om tafel gezeten om te overleggen, tekenen en rekenen.”

De keuze voor Volvo was snel gemaakt. “We hebben meerdere Volvo kraanauto’s in onze vloot en die bevallen ons allemaal supergoed. Volvo Trucks heeft bovendien in het zware segment een van de eerste elektrische trucks waar je een zware autolaadkraan op kunt zetten. Vanwege de autolaadkraan is voor ons een 10-tons vooras een must en Volvo Trucks kan die leveren.”

Kraan achterop

Opvallend genoeg staat de 22 tonmeter Palfinger autolaadkraan achterop de vrachtauto. “Met deze truck rijden we van de ene naar de andere bouwplaats waarbij de chauffeur per adres steeds een of enkele pallets lost”, vertelt Jaap Rumping. “Dat betekent dat tijdens de rit de gewichtsverdeling verandert. Mijn vader Jaap deed de suggestie om de autolaadkraan achterop de truck te monteren in plaats van voorop. Dit zorgt voor een betere gewichtsverdeling over de assen en daardoor is het voertuig voor de chauffeur beter uitgebalanceerd. Bijkomend voordeel van een kraan achterop is dat de chauffeur minder vaak over de cabine hoeft te lossen. Deze kraan is tot 17 meter uitschuifbaar, zodat we bouwmateriaal op elke gewenste plek kunnen neerzetten.”

De Volvo FM Electric van Rumping wordt ingezet voor het vervoer van bouwmaterialen in Noord-Holland. Met het grootste accupakket, bestaande uit zes packs, heeft de Volvo voldoende elektriciteit aan boord voor een hele dag rijden en werken met de kraan. Rumping: “Deze truck heeft als standplaats Alkmaar. Op het terrein van onze opdrachtgever kunnen we opladen. We zijn ook bezig om laadfaciliteiten te creëren bij onze vestiging in Beverwijk.”   

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
13-07-2020
volvo-fmx1.jpg

Peinemann zoekt het hogerop met Volvo FMX

Peinemann Hoogwerksystemen uit Hoogvliet heeft onlangs een Volvo FMX 8x4 in gebruik genomen. Het voertuig is…
Nieuws
01-07-2016
Putman1.jpg

Vier keer FMX voor Putman

Putman Afvalinzameling en Logistiek B.V. heeft vier Volvo FMX 420 bouwtrucks in gebruik genomen. 
Nieuws
19-10-2023
Jonsson1 (960 x 640)

500.000km met een elektrische Volvo

Een elektrische Volvo van de Zweedse Börje Jönsson Group heeft in twee jaar ruim 500.000 kilometer afgelegd. Dat is…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.