Scania Australië bouwt dikke R730 10x8

Nieuws
11-08-2016 | Door Tim de Jong

De Australische vestiging van Scania heeft een R730 8x8 omgebouwd naar een 10x8 uitvoering door een sleepas aan te bouwen. De vijfasser krijgt een laadbak en trekt drie trailers met een soortgelijke laadbak. In totaal ontstaat zo een roadtrain, een zogeheten Quad Road Train, van 175 ton GVW.

De Scania gaat rijden bij Qube Bulk, een bedrijf dat actief is in de mijnbouw. Quad Road Trains zijn de grootste voertuigcombinaties op de Australische wegen. Qube Bulk wil bekijken of het met de nieuwe Scania tot een combinatiegewicht van 220 ton kan komen.

Makkelijk krijgt de nieuwe Scania het allerminst. De lading bestaat hoofdzakelijk uit ijzererts dat de klok rond vervoerd moet worden in de west Australische Outback. Dagelijks legt de Quad Road Train zo'n 450 kilometer af, 6,5 dag per week. Qube Bulk verwacht dat de Scania na drie jaar een miljoen kilometer op de teller heeft staan.

De Scania wordt officieel aangeduid als CA8x8EHZ. De aangedreven assen hebben een naafreductie. De R730 wordt rondom geremd met trommelremmen en heeft bladgeveerde assen.  

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
08-08-2021
227368117_1926964184135839_6956862165550628321_n.jpg

Super Pocket road train voor Trojan Haulage

Australië staat bekend om zijn road trains maar die mogen niet overal rijden. In grote delen van West Australië…
Nieuws
29-02-2016
RoadtrainSweden2.jpg

Tien TEU roadtrain in Zweden

Net toen we dachten dat het het niet gekker kan met die Zweden werden we gewezen op dit spannetje. Een tien TEU roadtrain…
Nieuws
25-01-2016
timbertruck1.jpg

Die Finnen zijn niet zo benauwd: 104 ton!

De legale limiet in Finland voor het maximale gewicht van een truck is met 76 ton beslist niet kinderachtig.…