Nieuws
13-02-2018 | Door Iep van der Meer

Als je in Deventer woont dan kun je vanaf nu deze wel heel bijzondere vuilnisauto in je straat zien. De Renault D-Access narrow truck ziet er merkwaardig uit en is de eerste in zijn soort in Nederland. Opvallend zijn de lage instap, het uitstekende zicht rondom en de smalle breedte van slechts 225 centimeter.

Circulus-Berkel heeft als eerste partij in Nederland de Renault Trucks D-Access Narrow Track aangeschaft. Bijzonder aan het voertuig is het GVW van 26,5 ton in combinatie met een lage instap en de zeer geringe breedte van slechts 2,25 meter. Oscar Faber, Hoofd Materieel Beheer bij Circulus-Berkel, ziet veel voordelen van het af fabrieksconcept van Renault Trucks: “We zochten een smalspoorvoertuig dat geschikt is om afval in te zamelen in nauwe straten en woonerven. Voorheen kochten we in zo’n geval een lichtere vuilniswagen die werd opgewaardeerd met een extra as. Het heavy duty chassis van de Renault Trucks D-Access daarentegen is af fabriek gebouwd op een hoog laadvermogen, is smaller dan al onze andere inzamelvoertuigen en geniet bovendien volledige garantie van de fabrikant.” 

Manoeuvreerbaarheid

Naast de geringe spoorbreedte draagt ook de meesturende naloopas bij aan de uitstekende manoeuvreerbaarheid van de Renault Trucks D-Access. Tevens is gelet op de fysieke belasting voor de chauffeurs en beladers. Het model is specifiek ontworpen als Low Entry-cabine met doorloop. Faber: “De D-Access biedt ongekend veel cabineruimte. In de oudere smalspoorvoertuigen zat de derde man bovenop de motortunnel, praktisch met zijn knieën in de nek. In de D-Access kunnen vier personen comfortabel zitten en veilig aan de stoepzijde uitstappen.”

Zicht op dode hoek

De lage cabinevloer draagt ook bij aan de bijzonder ruime zichtboog vanuit de cabine van de Renault D-Access. De gemiddelde ooghoogte van de inzittenden is twee meter vanaf de grond, waardoor men goed zicht heeft op de directe omgeving en gemakkelijk oogcontact maakt met medeweggebruikers. Een onderzoek onder verschillende Low-Entry-voertuigen, uitgevoerd door de Loughborough Design School, wees uit dat de Renault Trucks D-Access met 18% boven het gemiddelde het beste scoorde op directe zichtbaarheid van voetgangers en fietsers. Tevens is gelet op verkeersveiligheid en fysieke belasting voor de chauffeurs en beladers. De D-Access is specifiek ontworpen als Low Entry-cabine met doorloop. De gemiddelde ooghoogte van de inzittenden is twee meter, waardoor de chauffeur goed zicht heeft op weg en medeweggebruikers.

Samenwerking

De Olympus achterlader werd opgebouwd bij Terberg Matec, samen met Renault Trucks Nederland en Harbers Trucks Apeldoorn. Met deze dealer sloot Circulus-Berkel in 2013 een raamovereenkomst voor de levering van zware bedrijfswagenchassis en onderdelen. “Harbers Trucks biedt al jaren uitstekende ondersteuning aan onze werkplaats en lost voorkomende problemen snel en efficiënt op. We hebben daardoor ook alle vertrouwen in dit unieke concept van de Renault Trucks D-Access”, besluit Oscar Faber. 

Toekomst?

Momenteel is er discussie over het zicht vanuit vrachtwagens. Met name in binnensteden vinden er veel ongevallen plaats tussen trucks en zwakke verkeersdeelnemers. Aanpassingen aan cabines kunnen veel bijdragen aan de verkeersveiligheid en dan kom je automatisch op ontwerpen als de Mercedes-Benz Econic of op deze Renault D-Access cabine uit. In een stad als London worden bijvoorbeeld al Econic bouwvoertuigen ingezet om die reden.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
06-10-2021
stcikers-pe33r2ilnnpv4e27lii82zds6ruchgwpitsltkrko4.jpg

Ook Spanje komt met dode hoek sticker

Na Frankrijk zijn nu ook Duitsland en Spanje bezig met een dode hoek sticker. De Spanjaarden hebben inmiddels een…
Nieuws
30-03-2023
DAF TH Group

Mooie DAF, maar direct vision?

Deze fraaie nieuwe Belgische DAF XG+ viel ons op, maar daar is wat geks mee aan de hand. DAF heeft heel veel werk gemaakt…
Nieuws
07-01-2021
dode_hoek_sticker_BT_LR.jpg

Frankrijk: voorlopig geen boete bij ontbreken dodehoek-sticker

AFTRI, de Franse zusterorganisatie van TLN heeft bevestigd dat vervoerders de eerste drie…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.