Smart Tacho bestuurderskaarten komen voorlopig uit Engeland

Nieuws
03-06-2019 | Door Tim de Jong

Van een Brexit is voorlopig geen sprake en misschien is dat maar goed ook: voorlopig gaan Nederlands chauffeurs die met een Smart tacho gaan rijden, de weg op met een Britse chauffeurskaart. Dat meldt TLN.

Het verschil tussen de kaart die je nu hebt (G1) en de nieuwe is dat de G2 kaart ook locatiegegevens onthoudt. Daardoor hoeft de chauffeur straks niet meer aan het begin of het einde van zijn dienst het land in te voeren waar hij op dat moment staat. Extra locatiesignalen worden ingebouwd om manipulatie van de tacho tegen te gaan.

De problemen bij de leverancier van kaarten voor de nieuwe tachograaf, komt maar niet uit de problemen, zo lijkt het. Eerder al werden Kroatische werkplaatskaarten ingekocht, zodat het ijken van nieuwe voertuigen geen vertraging oploopt en voertuigen daardoor nodeloos stil moeten blijven staan.

Voorkeurstaal

TLN heeft Kiwa verzocht om de Engelse kaarten te voorzien van de voorkeurstaal Nederlands. Hiermee is het voor de bestuurder niet nodig om elke keer na het plaatsen van de kaart de taal te wijzigen.

Op aandringen van TLN zal Kiwa een informatieblad meesturen, waarmee bestuurders onderweg eventuele vragen kunnen beantwoorden. De verwachting is niet dat er veel vragen zullen komen, zegt TLN. Nederland is volgens de instantie niet de enige lidstaat die de kaarten elders moet bestellen wegens leveringsproblemen. Dit alles gebeurt overigens met toestemming van de Europese Commissie. Een en ander is ook bekend bij de handhavende instanties.

Omwisselen

Lidstaten mogen van de Europese Commissie geen eerste generatie (G1) kaarten uitgeven met een ingangsdatum van 15 juni of later. De Kiwa heeft deze kaarten helaas al wel uitgegeven. Deze kaarten moeten vervangen worden door de G2 bestuurders- en bedrijfskaarten (te herkennen aan het gedrukte ‘G2’ links onderaan de kaart).

Kaarthouders krijgen hier vandaag (3 juni), morgen of overmorgen automatisch bericht van. Overigens raadt TLN u aan om zelf te controleren of u een dergelijke kaart heeft ontvangen en contact te zoeken met de Kiwa indien u geen bericht ontvangt.

 Alle G2 bestuurders- en bedrijfskaarten met een ingangsdatum van 15 juni tot en met 21 juni worden deze week geproduceerd. Houders van deze kaarten kunnen vanaf donderdag 6 juni een afspraak maken voor het leveren van de kaarten. De bestuurders- en bedrijfskaarten hebben een normale looptijd van vijf jaar.

De verwachting van Kiwa is dat de Nederlandse G2-tachograafkaarten​ eind juni  geleverd worden.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
07-06-2019
chauffeurskaart.jpg

Werkgevers boos op KIWA om kaartendrama

Nederlandse ondernemers met vrachtwagens en bussen moeten tachograafkaarten in het buitenland kunnen bestellen,…
Nieuws
23-09-2019
Tacho_ijken_lr.jpg

Kaarten goedgekeurd: Dit moet je weten over de nieuwe smart tacho

Eindelijk, maanden te laat zijn de bestuurderskaarten voor de nieuwe tachograaf goedgekeurd.…
Nieuws
15-08-2019
Smart_Tacho_kaarten.jpg

Tachodrama: RDW keurt chauffeurskaart Kiwa af

KIWA heeft opnieuw problemen met de levering van de Nederlandse tachograafkaart. De lay-out van de kaarten…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.