Wegenbouwer Witlox heeft onlangs zijn derde Renault K bouwtruck in ontvangst genomen. De K (voorheen Kerax) is een zeldzame verschijning op onze wegen, maar daardoor niet minder effectief voor zijn ‘baasje’. Om die reden gaat Witlox nog even door met Renault.
De jongste aanwinst betreft een K 460 8x4 met RSP zuiginstallatie opbouw en een K 460 8x6 met haakarm containersysteem en autolaadkraan. De trucks worden ingezet voor onder andere wegenbouw, grondwerk, bestrating, grondzuigtechniek, riooltechniek en ontstoppingsdienst.
De Renault K 460 8x4 met RSP zuiginstallatie opbouw beschikt over een hoog vermogen PTO met een continue afname van 1600 Nm aan koppel. Voor extra sterkte en robuustheid is het chassis over de gehele lengte voorzien van een innerliner. De nieuwe Renault is verder voorzien van een 30-tons haakarm containersysteem met daarvoor een autolaadkraan met knijper geleverd door Terberg Techniek. Doordat de autolaadkraan in opgevouwen toestand maximaal de twee voorassen maximaal belast, heeft het voertuig door de extra aangedreven vooras altijd voldoende tractie om weg te rijden en te manoeuvreren in het terrein.
De Optidriver XTENDED versnellingsbak is volgens Renault geschikt voor zeer zware inzet. Tevens heeft deze versnellingsbak een extra kruipversnelling om langzaam te kunnen rijden met een gesloten koppeling. Daarnaast bevat de transmissie een zogenaamde ‘Off Road’ modus waarmee de schakelstrategie wordt aangepast voor het rijden in het terrein. Hierbij wordt er pas bij een hoger toerental overgeschakeld en worden alle versnellingen doorlopen. De aanvullende ‘handgas’ functie maakt het daarnaast mogelijk om met een vast toerental door het terrein te rijden. Door deze functies blijft de chauffeur in control en heeft hij maximale controle om veilig en efficiënt door het terrein heen te komen, aldus Renault.