Sprintje tussen elektrische- en dieseltruck

Nieuws
23-05-2017 | Door Tim de Jong

Zoals al eerder stond te lezen op onze ">milieusite, ontwikkelt Toyota een zware truck, goed voor een GVW van zo'n 30 ton, die elektrisch rijdt. Alleen betrekt die truck de energie niet van een accupakket, maar van een brandstofcel. Die werkt op waterstof. Bijgaand filmpje laat even zien wat het betekent wanneer je, kenmerk van een elektromotor, vanaf nul toeren meteen de maximale trekkracht ter beschikking hebt!

Toyota gebruikt voorlopig even een chassis en cabine van Peterbilt. Hun eigen truckmerk, Hino, bouwt geen trucks in de klasse waar Toyota nu in experimenteert. Let ook even op het straaljagergeluid van de nieuwe Toyota. Heel wat anders dan het geklapper wat wij nog af en toe horen.  

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
16-05-2025
DAF XG+ Kings Danmark (5)

The Kings Transport kiest DAF

The Kings Transport, kortweg TKT uit het Deense Lejre heeft een nieuwe DAF XG+ laten opbouwen door Lavmands A/S. 
Nieuws
15-05-2025
F-16 landingsgestel van DAF Special Products

Wat DAF betekende voor de F16 straaljager

In het DAF museum staat een landingsgestel van een F16 straaljager. Dat lijkt een vreemde eend in de bijt maar…
Nieuws
15-05-2025
Truckstop USA (960 x 720)

USA: geen chauffeur als je geen Engels spreekt

President Trump heeft een verordening getekend die chauffeurs verplicht Engels te spreken.
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.