Natuurlijk zegt omzet alleen niet zoveel, want we weten allemaal dat de kosten ook flink stijgen. Toch is de omzetstijging geen slecht nieuws, zeker omdat in het vorige kwartaal ook al zwarte cijfers genoteerd werden, al was het net. De zware omzetdalingen die we vorig jaar zagen, zijn in ieder geval verleden tijd.
Bij het vervoer over land, dus daar waar wij ons allemaal mee bezig houden, ging het ‘t best. De omzet steeg met maar liefst 5,3 procent. Dit kwam vooral door het vervoer van personen, waar een stijging van bijna 10 procent genoteerd werd. Het vervoer van goederen over de weg kwam niet verder dan een toename van 4,9 procent. Maar toch, daar moeten we niet over klagen. Het goederenvervoer per spoor boekte een omzetgroei van 3,8 procent.
Bij de post en koeriers ging het ook goed, daar nam de omzet met 4,7 procent toe. De luchtvaart en opslag en dienstverlening scoorden ook goed. Eigenlijk ging het alleen minder bij het transport over water: de binnenvaart noteerden een omzetdaling van -1,8 procent.
Het aantal faillissementen steeg flink in het tweede kwartaal van 2024. Dit was in alle sectoren te merken, dus ook in het transport. In totaal werden 85 bedrijven in de transportsector failliet verklaard. Desondanks neemt het vertrouwen van ondernemers in de transportsector toe, na anderhalf jaar negativiteit. Langzaamaan lijkt het dus toch echt wat beter te gaan.