Proeven met de Super Eco Combi hebben in Nederland nog niet geleid tot toelating op de weg, maar in delen van Scandinavië en Spanje is dat wel het geval. Zo zet Dachser Iberia sinds kort zo'n 32 meter lange en 70 ton zware combinatie in tussen Madrid en Barcelona. Ervoor staat, verrassing, een Iveco Eurostar!
Waar ze die EuroStar gevonden hebben weten we niet, maar hij ziet er nog goed uit. Deze Iveco werd tot 2002 gebouwd. Het toelaten van de Super Eco Combi met gewichten tot 70 ton en een lengte van 32 meter zou een gigantische bijdrage leveren aan het terugdringen van de uitstoot door het wegverkeer. Door slim te plannen en alleen gebruik te maken van hoofdroutes, bijvoorbeeld naar Scandinavië, hoeft ook het parkeren geen probleem te zijn. De Spanjaarden begrijpen dat heel goed, en het zou mooi zijn als Europa eens met internationaal geldende wetgeving zou komen op dit gebied.
134 Europallets
Het setje van Dachser bestaat uit twee standaard opleggers die gekoppeld zijn door een één-assige dolly. Dachser maakt gebruik van dubbele laadvloeren waardoor er maar liefst 134 pallets mee kunnen per rit. Dat is het dubbele van een normale trailer, en daarmee levert Dachser Iberia een belangrijke bijdrage bij het verlagen van de uitstoot van het vrachtverkeer. Overigens zou Dachser daar nog wel wat meer aan kunnen doen door een moderne Euro 6 trekker in te zetten, want de Iveco Eurostar op de foto is een youngtimer uit het Euro 5 tijdperk.
">Meer lezen over de Spaanse Super Eco Combi doe je hier!