Tatra 6x6 Wide Spread af fabriek leverbaar

Nieuws
24-07-2019 | Door Iep van der Meer

Voor de Nederlandse wet krijg je 11,5 ton per aangedreven as als deze op minstens 180 cm van een andere as af staat. Reden voor de meeste merken om een speciaal Wide- spread onder te laten bouwen door middel van een aanpassing. Bij Tatra komt zo'n Wide- spread chassis gewoon af fabriek.

Een mooi voorbeeld is de nieuwe 6x6 WS van de Gebroeders Nijssen uit Mijnsheerenland. Het is een TATRA Phoenix PR 3335 die dus af fabriek is uitgevoerd met een wide-spread opstelling. TATRA Nederland leverde dit voertuig met een 460 pk PACCAR motor en geautomatiseerde ZF TraXon 16 versnellingsbak. HSW in Weesp verzorgde de twee-zijden kipperbak met Multikap. Evenals de HMF 16.43, 16 ton-meter autolaadkraan en de nodige kisten onder de auto.

Gebroeders Nijssen in Mijnsheerenland ontwikkelden zich in meer dan 60 jaar tot een veelzijdig partner voor loonwerk, grondverzet, aanneming, groenvoorziening, verhuur, levering van zand, grind en grond. Daarnaast verricht men constructiewerk, spuit- en straalwerk. Al deze activiteiten vragen om een eigen en gevarieerd materieelpark, waarbij voor het transport vier knijperauto’s in gebruik zijn.

“Voor het werk waren we op zoek naar een kipper met een gestuurd widespread tandemstel”, legt Jaap Nijssen uit. Hij staat samen met zijn neef Jaco en nicht Melissa op het punt om als derde generatie het ruim zestig jaar bestaande familiebedrijf over te nemen van vader en oom Arjan en Leo. “We hadden al een Iveco Trakker en twee Volvo’s rijden, waarvan er een is uitgerust met een later gemonteerde widespread. Dat wilden we nu ook, maar dan wel een ‘af fabriek’ -oplossing en met een dealer in de buurt voor het onderhoud. Dan neemt het aantal keuzemogelijkheden snel af.

TKD

Tijdens de TKD kwamen we in contact met Gerrit van der Garde van TATRA Nederland. Wanneer je met hem over een bouwvoertuig spreekt, vallen vele anderen in het niet. Gerrit heeft alle specifieke kennis over waar een bouwvoertuig aan moet voldoen en kan ook heel specifiek adviseren. Dat praat voor ons ook een stuk makkelijker. Hij begreep echt precies wat wij bedoelden en zochten. De op de TKD gedemonstreerde 6x6 bleek technisch gezien aan alle wensen te voldoen. Alleen wilden wij een iets andere kipper en een voor de bak gemonteerde HMF Z kraan op de auto. Dat bleek geen probleem. Via onze vaste leverancier HSW in Weesp kon de auto exact naar wens opgebouwd worden tot wat het nu is. Een auto waar we echt al onze transporttaken mee kunnen verrichten. Op locatie laden en lossen van vrachten en hij is ook prima in staat om onze diepladers met machines van en naar de werken te rijden.”

Paccar motor

De nu geleverde TATRA Phoenix 6x6 PR 3335 beschikt over een PACCAR MX-13 zescilinderdieselmotor met een vermogen van 460 pk, een maximaal koppel van 2300 Nm bij 900 toeren per minuut en een motorrem. Voor de krachtoverdracht naar de onafhankelijk geveerde 11,5 Tons assen zorgt de geautomatiseerde ZF TraXon 16 versnellingsbak. De derde fusee-gestuurde as met enkellucht beschikt over een snelheidsafhankelijk stuursysteem en een lucht hydraulisch veersysteem. Verder is er gekozen voor een 2,30 meter brede dagcabine, een voorbumper van gegalvaniseerd staal, een luxe luchtgeveerde chauffeursstoel, elektrische raambediening, getint glas, cruise control, navigatie, carkit, een speciale lampensteun en er komt nog een overstaptrede naar de kraan.

Truckland

Jaap Nijssen: “Vanuit de historie hadden wij geen ervaring met het merk TATRA, maar het feit dat zij gebruik maken van DAF-componenten spreekt ons wel aan. Het geeft een goed en betrouwbaar gevoel, zeker in combinatie met Truckland Rotterdam-Zuid als de dealer om de hoek. Het normale onderhoud doen wij hier zelf, maar soms moet je even naar dealer en dan is het goed dat die in de buurt zit. Onze eerste ervaringen met de TATRA zijn prima. Dit is onze tweede wide-spread auto en het feit dat we er voor kiezen heeft te maken met het hogere laadvermogen, het comfort en het voorkomt dat je het vaak net aangebrachte wegdek beschadigt. Natuurlijk is wide-spread wel wat duurder, maar dan verdien je terug door de geringere bandenslijtage. Deze automaat sluit ook prima aan op het werk dat wij met de TATRA doen, zowel op de weg als in het onverhard. Daar komt de kracht van deze auto ook echt te zijn recht. Die onderkant is echt bijzonder en wat een gigantische veerweg heeft deze auto!”, besluit Jaap Nijssen.

Gebroeders Nijssen en Zonen is VCA-VGM, NEN en ISO 9001:2015 en VKL (Voedsel Kwaliteit Loonwerk) gecertificeerd. Daarbij zijn de medewerkers zelf ook nog eens VCA* of VCA** gecertificeerd en beschikken over de benodigde kwalificaties voor het veilig werken langs de weg, het spoor en meer.   

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
30-08-2017
FAD_kabel_Gelling_lv_5-1400.jpg

Wide Spread DAF 8x4 voor Gelling Containers

Gelling Containers zocht een wendbare truck met een hoog laadvermogen en eenvoudige techniek. Het antwoord…
Nieuws
07-01-2020
Trakker_8x8_wide_spread_Votra_lv_4_-1400.jpg

Stoere Trakker voor VoTra Zand en Grindhandel

Deze stoere Iveco Trakker 8x8 is voor VoTra Zand en Grindhandel in Den Bommel. De indrukwekkende Iveco is…
Nieuws
19-06-2024
Tatra Defence  (4)

Militaire Tatra met bijzonder stuursysteem

Tatra is goed in het bouwen van legervoertuigen. Met het unieke Tatra koker chassis met onafhankelijke wielophanging…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.