Het Tsjechische merk Tatra begint zich steeds nadrukkelijker te richten op de Nederlandse markt. Eerder had BIGtruck al een Tatra 8x8 in de grote ">kippertest, nu komen de Tsjechen met een wide-spread gestuurd en aangedreven tandemstel op de markt.
Eerder verhoogde Tatra de toegestane aslasten van gestuurde assen al van 9 naar 10 ton. Aan nog hogere aslasten wordt gewerkt, maar dit biedt al meerl mogelijkheden. Op speciaal verzoek van Tatra dealer Loven is er nu een 6x6 gebouwd met een fuseegestuurde, aangedreven as op meer dan 180 cm afstand te plaatsen. Daardoor ziet de Nederlandse wet het als een zelfstandige as en dat wordt beloond met meer laadvermogen.
Het gevolg is een 6x6 truck met een totaal GVW van 31 ton. Dat biedt voldoende mogelijkheden voor de opbouw van een Z-kraan en een kipperopbouw met voldoende laadvermogen. De speciale 6x6 wordt opgebouwd voor inzet als demo in de vloot van Loven.
Tatra gebruikt al enkele jaren de bekende DAF CF cabine, Paccar MX-11 en MX-13 motoren, ZF transmissies, VSE stuursystemen en haar eigen aandrijflijn die door het unieke buischassis aan de onafhankelijk opgehangen, luchtgeveerde wielen gaat. Binnenkort schakelt ook Tatra over op de nieuwe generatie cabines en motoren met de nieuwe Traxon versnellingsbakken.