Tijdens de Technische Kontakt Dagen die van 31 mei tot en met 2 juni gehouden worden in Almere zal Tatra Nederland voor het eerst aanwezig zijn met een aantal trucks. Het merk profileert zich breed in de markt voor bouwvoertuigen met het speciale eigen concept met onafhankelijke wielophanging.
Tatra Nederland is een organisatie die bestaat uit een aantal DAF dealerbedrijven in Nederland. Tatra ruikt kansen op de Nederlandse markt met de speciale terreinvoertuigen en zet daarvoor een breed leveringsprogramma in. Gerrit van der Garde over Tatra: “TATRA is een merk met een lange historie. Zoals bekend maken zij voor de Phoenix-producten al langer gebruik van de DAF CF dag-, slaap- en SpaceCab cabines, MX-11 en 13 motoren met vermogens van 370 tot 530 pk en handgeschakelde of automatische (TraXon) versnellingsbakken van ZF. Waarbij de automaten ook nog eens voorzien zijn van de door TATRA ontwikkelde off-road software. De tussenbak is onderdeel van de sterke en centrale aandrijfbuis. Nederland is bekend om zijn specifieke vervoersoplossingen met betrekking tot het GVW, de as-configuraties en opbouwmogelijkheden. TATRA gaat daarin volledig met ons mee en levert nu echt de hoogste GVW-klassen. Voor een 3-asser (6x6) is dat 34,5 ton, een 4-asser (8x8) is dat 46 ton, daartussen is er de 8x6 met 44,5 ton, en de 10 x6, 10x8 en 10x10 zijn goed voor 50 ton. Maar de laatste categorie voertuigen hebben op kenteken 53 ton als je de assen optelt''.
TATRA denkt echt met ons mee, schakelt snel en speelt goed in op specifieke wensen. Dan zie je dat een professionele organisatie als TATRA Nederland, direct zijn vruchten afwerpt. Zo zijn de voertuigen standaard uitgevoerd met luchtvering op alle assen, maar voor ons is er een combinatievering met een lucht hoofdvering en een hydraulische hulpvering. Verder zijn bij een 3-asser twee assen gestuurd, bij een 4-asser zijn dat er drie en bij de 5-asser heb je keus uit drie of vier gestuurde assen. De voorassen zijn in alle gevallen inschakelbaar. Dat is gunstig voor het brandstofverbruik en het milieu, zonder dat de TATRA de kracht van een volwaardige terreinauto verliest. Wanneer de omstandigheden daarom vragen, kun je de aandrijving voor bijschakelen. Alle voertuigen beschikken over een widespread opstelling (1,80 meter) achter met twee gestuurde achterassen. Bij een vijfasser met in het midden een starre as, zijn de vierde en vijfde as gewoon gestuurd, waardoor je keurig langs de stoeprand kunt rijden. Overigens is in overleg enkele of dubbele wielmontage te bepalen, evenals de hoogtemaat van de wielen en de reducties van de tussenbak.”
Tijdens de TKD is TATRA Nederland aanwezig met verschillende versies van de TATRA Phoenix zoals een 6x6 en 8x8. Op de demobaan rijdt een TATRA Phoenix 8x6 met AJK kipper en op de stand is daarnaast ook een TATRA Dakar voertuig te zien. TATRA Nederland staat op de TKD op standnummer 43, direct naast de stand van DAF. Want TATRA Nederland is “powered by DAF”!
TATRA Nederland is een samenwerking van de DAF dealers: Truckland, Loven, Sent Waninge en Garagebedrijf Pals.