Tatra dealer Loven uit Heerlen leverde onlangs twee nieuwe Tatra 4x4 trekkers af aan twee klanten. Zowel Transpo als eigenrijder Ron Steenbakker, beiden uit Nuth namen een Tatra Phoenix 4x4 trekker in gebruik.
De trucks zijn voorzien van een motor en een cabine van DAF. De rest van de aandrijflijn, met onder meer het unieke buischassis, de tussenbak en de assen, komen van Tatra zelf. Door de toepassing van DAF cabines en motoren en de ZF transmissies voldoen deze Euro 6 Tatra’s volledig aan de West Europese normen en eisen.
Beide trekkers zijn uitgevoerd met een MX-11 Euro 6 motor met een vermogen van 320 kW (435 pk), waaraan een ZF 16 traps AS-Tronic geautomatiseerde transmissie is gekoppeld. Bij de tussenbak is er een optie voor een terreinreductie, waardoor en nog meer trekkracht aanwezig is. De vooras is inschakelbaar en zowel de voor- als achteras zijn voorzien van dwarssperren. Uniek aan de Tatra is het buischassis met onafhankelijke wielophanging gecombineerd met luchtvering. Dit laatst zorgt ervoor dat de auto’s niet meer met ‘O-benen’ op de weg rijden als ze leeg zijn. Het nadeel van deze constructie is echter dat de luchtvering niet handmatig te regelen is.
Met een 9 tons vooras en een 11,5 tons achteras is de Phoenix goed voor een wettelijk totaalgewicht van 20 ton. Het maximaal totaalgewicht van de samengestelde combinatie is 50 ton. De Tatra's hebben een relatief lange wielbasis van 3.900 mm.
Ron Steenbakker
Eigenrijder Ron Steekbakker uit het Limburgse Nuth verruilde zijn gebruikte truck in voor een Tatra Phoenix 4x4, die is gespoten in de kleuren van Steenbakker’s opdrachtgever Vossenberg in Brunssum. Achter de Phoenix hangt een 3-assige Schmitz stalen kuipkipoplegger.
Transpo Nuth B.V.
In het wagenpark van Transpo Nuth B.V. is de Tatra Phoenix de eerste 4x4 trekker naast de 4x2, 4x2 met hydraulisch aangedreven vooras en 6x2/4 trekkers. Transpo heeft achter de Tatra een 3-assige Langendorf aluminium kipoplegger met afdekkleppen gehangen.