TLN tegen hoger tarief eurovignet

Nieuws
19-09-2018 | Door Tim de Jong

Transport en Logistiek Nederland is niet te spreken over de verhoging van het Eurovignet voor zware vrachtauto’s. Het kabinet heeft dit aangekondigd in de nieuwe Rijksbegroting. Een verlaging van de tarieven zou eerder voor de hand liggen gezien het ingeperkte wegennet.

Het Eurovignet moet in Nederland, Luxemburg, Zweden en Denemarken worden betaald voor het gebruik van de snelwegen door vrachtauto’s boven de 12 ton. Het kabinet heeft met de betrokken landen afspraken gemaakt om de tarieven vanaf 1 juli volgend jaar te verhogen voor de oudere vrachtauto’s (Euroklasse 4 en lager). Zo gaat het tarief van een jaarkaart voor een Euro 4-voertuig in 2019 omhoog van € 1.250 naar € 1.404. Voor een Euro 3 gaat het om een stijging van € 1.250 naar € 1.543 per jaar. Het dagtarief wordt voor alle Eurocategorieën verhoogd van € 8 naar € 12. De wijziging van het verdrag leidt tot hogere heffingsontvangsten voor de Nederlandse overheid. Volgens de rijksbegroting belopen de meeropbrengsten € 13 miljoen in 2019 en € 31 miljoen (waarvan 8 miljoen opgebracht door Nederlandse vervoerders) in de jaren daarna. Deze worden toegevoegd aan de investeringsruimte van hoofdwegennet op het Infrastructuurfonds.

Aanpassing heffingen

TLN begrijpt de gedachte om vanwege het milieu oudere, vuilere vrachtvoertuigen zwaarder te belasten dan de schoonste typen. Maar omdat eerst Duitsland en later België het Eurovignet hebben geschrapt, is het wegennet waarop het Eurovignet geldt aanzienlijk kleiner geworden. Daarom is een verhoging van de tarieven verre van logisch. Een verlaging van de tarieven zou eerder voor de hand liggen. TLN vindt dat aanpassing van de heffingen voor het vrachtverkeer zou moeten worden geregeld met de vrachtwagenheffing die het kabinet in 2023 wil gaan invoeren. Als het kabinet de verhoging van de Eurovignettarieven doorzet, dan zou de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor zware vrachtauto’s evenredig moeten worden verlaagd. Toen het Eurovignet in 1996 is ingevoerd, is de MRB gelijktijdig verlaagd, waardoor de inkomsten van het Rijk gelijk bleven. Dit mechanisme zou nu dus weer moeten worden toegepast.

 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
01-07-2020
Traffic-Scania_LR.jpg

Vrachtwagenheffing uitgesteld naar 2024

Minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) schrijft aan de Tweede Kamer dat de invoering van de vrachtwagenheffing met…
Nieuws
10-10-2017
IEP_8659-1400.jpg

Nederland aan de tol

Het nieuwe regeerakkoord is er nog niet heel duidelijk over, maar linksom of rechtsom gaan we, ook in ons land tol betalen. Eerder…
Nieuws
15-08-2019
Verkeer_Nederland1LR.jpg

TLN bezorgd over marges in het wegvervoer

TLN toont zich bezorgd over de marges in het wegvervoer. In het tweede kwartaal zouden vooral stijgende dieselprijzen…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.