Toename grensoverschrijdend wegvervoer door MOE-landen

Nieuws
07-06-2017 | Door Tim de Jong

Buitenlandse vrachtauto’s vervoerden in 2015 ruim 40 miljoen ton goederen vanuit Nederland naar het buitenland. Dat is 5,7 procent meer dan een jaar eerder. De toename kwam geheel voor rekening van vrachtauto’s uit Midden- en Oost-Europa (MOE-landen). Dit blijkt uit nieuwe cijfers van CBS en Eurostat.

Het vervoerde gewicht van vrachtauto’s uit de MOE-landen  nam met 21 procent toe, terwijl het vervoerde gewicht door vrachtwagens uit andere landen juist met 4 procent daalde. Daarmee werd 42 procent van het totale grensoverschrijdend wegvervoer vanuit Nederland door buitenlandse voertuigen uitgevoerd. In 2006 was dit aandeel nog 32 procent.

Vergeleken met 2014 steeg het wegvervoer door Slovenen (+59 procent) en Bulgaren (+57 procent) het sterkst. Alleen Slowaken vervoerden iets minder (-5 procent). In de periode 2006-2015 steeg het wegvervoer vanuit Nederland door wagens uit alle MOE-landen fors, gemiddeld met 177 procent. Poolse vrachtauto’s vervoerden in 2015 met een aandeel van 56 procent hierin de meeste lading vanuit Nederland, gevolgd door Tsjechische voertuigen met een aandeel van 9 procent. Bulgaarse en Sloveense vrachtwagens hadden een aandeel van respectievelijk 5 en 2 procent in de door MOE-landen vervoerde lading.

Wegvervoerders uit andere Europese landen vervoeren doorgaans relatief veel goederen naar hun thuisland. Maar vervoerders uit MOE-landen transporteren juist veel meer goederen vanuit Nederland naar andere landen dan hun eigen land. Was in 2006 nog 59 procent bestemd voor de eigen markt, in 2015 was dit gehalveerd. Bij vrachtauto’s uit de overige Europese landen ligt dit aandeel in de periode 2006-2015 vrijwel onveranderd boven de 80 procent.

Van de tien nationaliteiten die het vaakst vracht vervoeren naar andere landen dan het eigen land, komen er negen uit Midden- en Oost-Europa. Bijna driekwart van alles wat in trucks uit MOE-landen in Nederland wordt ingeladen was bestemd voor Duitsland, België en Frankrijk. Dit zijn dezelfde landen waar ook Nederlandse vrachtauto’s veel op rijden (92 procent). Vrachtauto’s geregistreerd in Frankrijk, Italië en Duitsland rijden goederen vanuit Nederland juist vrijwel alleen naar hun eigen land. Gemiddeld had 7 procent een andere bestemming.

Foto gemaakt op de truckparking bij de BIGtruck shop in Asten.

 

 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
10-12-2021
Verkeer_crisis_LR.jpg

Omzet wegtransport hoger dan voor corona

De omzet van de transportsector was in het derde kwartaal van 2021 ruim 21 procent hoger dan in dezelfde periode…
Nieuws
23-03-2020
Coronavirus-kaart_LR.jpg

Europa: Maximaal een kwartier stil staan bij een grens

De Europese commissie verzoekt alle trucks die Europese binnengrenzen passeren, wat ze ook aan boord…
Nieuws
10-09-2024
Verkeer crisis LR

Stiekem gaat het best goed in het transport

CBS noteerde in het tweede kwartaal een omzetstijging in het transport
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.