Frankrijk heeft tijdens een vergadering in Brussel waar het moest uitleggen waarom er ineens torenhoge boetes worden uitgeschreven bij dubbelbemand rijden, toegegeven dat het de rijtijdenwet niet goed heeft geïnterpreteerd. De kans dat er nog meer boetes volgen, is drastisch afgenomen. Maar sommige gedupeerden hebben hun geld nog niet terug.
Grote ophef ruim een maand geleden over boetes van bijna 18.000 euro voor onder andere een Nederlands bedrijf omdat er geen drie kwartier werd gerust na 4,5 uur rijden. De Fransen bleken de beschikbaarheidstijd anders te zijn gaan interpreteren. Het Nederlandse boete servicebedrijf Transport in Nood spring hierin, samen met Europese collega's.
Inmiddels heeft Transport in Nood ook een druk bezochte bijeenkomst georganiseerd waarbij de materie besproken werd. De weerslag daarvan vindt je morgen in de nieuwe BIGtruck. Er werd daar heel veel uitgelegd, ook over veel strengere boetes in andere landen.
Tijdens de vergadering in Brussel van afgelopen dinsdag stelde een Franse woordvoerder zijn gehoor gerust dat alle politie departementen een nieuwe wijziging door krijgen waardoor ze niet meer zullen beboeten wanneer een dubbele bemanning na 4,5 uur rijden alleen van chauffeur wisselt en weer verder rijdt, zoals al jaren de gewoonte is.
Bovenstaande gang van zaken moet nog bevestigd worden door een officiële verklaring vanuit Frankrijk. De Europese Commissie is een pre-infractieprocedure gestart. Dat betekent dat zij de Franse autoriteiten om opheldering hebben gevraagd over de uitgedeelde boetes. Frankrijk heeft nog tot juni de tijd om hierop een officieel antwoord te geven. Ook lopen nog procedures om de opgelegde boetes weer terug te krijgen.