Op de Duitse A3 haalde de politie een Mercedes Atego van de weg die wel erg langzaam reed. Het 7,5 tons truckje, afkomstig uit een Zuid-Europees land, zag er weinig verzorgd uit, dus dirigeerden de agenten het naar de Rastplatz Montabaur, zo meldt de politie uit die regio.
Daar vielen ze van de ene in de andere verbazing. De Atego reed niet zo langzaam doordat deze beladen was, nee, het span was leeg en onderweg naar een laadadres. Vanwege een defect, wellicht geen Adblue meer, was de motor-elektronica in de noodloop geschakeld en kon de chauffeur dus niet over het volle motorvermogen beschikken.
De agenten zagen verder dat de verlichting niet naar behoren werkte en dat een spiegel met plakband bij elkaar werd gehouden. De voorbumper had duidelijk een tik gehad, waardoor deze uit de bevestiging was geraakt. Met een touwtje werd het op zijn plek gehouden. Delen van de stuurinrichting bleken uitgeslagen en het motorblok was nat vanwege olieverlies.
Topsleeper
Maar wat op de agenten de meeste indruk maakte, was de topsleeper. Bovenop de cabine was een kunststof ‘bak’ aangebracht, waarin de chauffeur zou moeten slapen. Via een uitgezaagd gat in het dak kon de chauffeur de slaapplaats bereiken. Maar hoe zat dat slaapdeel aan de Mercedes-cabine bevestigd? Duidelijk te zien waren lijmklodders, maar de agenten zochten naar een ‘vaste’ bevestiging. Maar die was er niet. De lijmlagen vertoonden al scheuren. Alleen met flinke hoeveelheden lijm werden cabine en topsleeper aan elkaar gehouden. Ook een bezoek aan een truckwerkplaats in de buurt bevestigde dit. De Atego werd van de weg gehaald en mag voorlopig niet verder.
De foto’s zijn van de Duitse politie, die helaas geen details van de topsleeper-bevestiging meestuurde.