De nieuwe topman van Daimler, de Fin Olla Källenius, heeft de wind eronder bij het gerenommeerde Daimler concern. De krimpende truckmarkt is voor hem aanleiding om flink in de truckdivisie te snijden.
De variabele kosten van de truckdivisie moeten met 250 miljoen dalen en tot het einde van 2022 moeten de personeelskosten nog eens 300 miljoen dalen. Ook wordt de verkoopdivisie gereorganiseerd. In Brazilië zal het truckaanbod worden ingekrompen, in Japan wordt gesneden in de sales- en aftersalesorganisatie. Volgens Daimler ‘blijven de investerings- en kostendruk de komende jaren aanhouden. Investeringen in nieuwe technologieën zijn noodzakelijk, onder andere in een CO2-neutrale vloot door elektrische aandrijving en in de automatisering en connectiviteit van trucks en bussen.’
Niet tevreden
Wat marktaandeel en winstgevendheid betreft behoren de divisies Daimler Buses en Daimler Trucks North America, die gezamenlijk 55 procent van de inkomsten voor hun rekening nemen, tot de beste binnen de branche. De winstgevendheid van Mercedes-Benz Trucks in Europa en Latijns-Amerika – samen goed voor 30 procent van de wereldwijde omzet – is momenteel echter niet naar tevredenheid, aldus Daimler in een verklaring.
Daimler stelt de busdivisie het steeds beter doet en dat de Amerikaanse truckdivisie ook voldoende rendeert. Maar in Europa en in Latijns Amerika is dat niet het geval. Daimler verwacht dat de busverkopen volgend jaar op peil blijven, maar dat de truckverkopen in genoemde markten zullen afnemen. Concreet wordt Daimler daarbij verder niet. Het merk blijft qua ontwikkeling vol inzetten op connectiviteit, elektrische tractie en autonome techniek.
De markt voor zware trucks, waar Daimler Trucks naar eigen zeggen steeds meer focus op legt, biedt wereldwijd goede groei- en winstvooruitzichten. Op de lange termijn ziet de truckfabrikant een aanzienlijk zakelijk potentieel in verregaand geautomatiseerde trucks die over snelwegen tussen logistieke hubs pendelen. Op basis hiervan verwacht Daimler Trucks & Buses een rendement op de verkopen uit operationele activiteiten van tenminste 5 procent in 2020 en tenminste 7 procent in 2022.