In februari presenteerde MAN zijn nieuwe truckgeneratie. Naast de focus op de chauffeur met een nieuw bedieningsconcept, was brandstofefficiëntie een topprioriteit bij de ontwikkeling van de nieuwe trucks. Nieuwe concepten op het gebied van aandrijving, aerodynamica en de MAN EfficientCruise maken de nieuwe MAN-truckgeneratie nog zuiniger, zelfs 8,2% vergeleken met de vorige. TÜV Süd heeft dit in een test bevestigd, aldus MAN.
Na in totaal 684 kilometer was het resultaat duidelijk: ten opzichte van de vorige generatie MAN TGX 18.460 verbruikte de nieuwe MAN TGX 18.470 Euro 6d gemiddeld 8,2% minder brandstof op de 342 km lange testroute. Deze route bestond uit een combinatie van snelwegen en provinciale wegen, en werd twee keer achter elkaar afgelegd. Om de prestaties goed met elkaar te kunnen vergelijken, werden bij de testvoertuigen na afloop van de eerste rit de trailer en de chauffeur gewisseld. Het profiel van het snelwegparcours komt overeen met 90% van de afgelegde afstanden in het Europese langeafstandsverkeer. De concrete besparingen die bij de TÜV-test werden gerealiseerd, bevestigen het besparingspotentieel van de nieuwe truckgeneratie zoals voorspeld door MAN.
Aandrijflijn
De basis voor de verdere verbetering in efficiency ten opzichte van de vorige generatie zijn de technische innovaties en conceptverbeteringen waarmee de nieuwe MAN-truckgeneratie wordt geïntroduceerd. Voor de aandrijflijn gaat het daarbij niet alleen om de Euro 6d-motor-generatie, maar ook om de nieuwe hypoïd-achteras met een lange 2,31 eindoverbrenging. Speciaal in het internationale transport, waar brandstofkosten essentieel zijn, zorgt deze nieuwe achteras samen met de MAN TipMatic-transmissie en de D26 Euro 6d-motor voor een hoger rendement, zegt MAN. De nieuwe D26 Euro 6d-motor met ééntraps turbo en SoftEGR, met een lage uitlaatgasrecirculatie en een hogere thermodynamische efficiëntie, is ongevoeliger voor hogere toerentallen zodat er voor iedere toepassing een zuinige aandrijflijn is, aldus de truckfabrikant.
Binnenkort voert BIGtruck zelf een test uit met de eigen Pacton-testtrailer.