TVM camera geen neuspeuterpolitie

Nieuws
11-02-2016 | Door Iep van der Meer

Er is heel veel ophef ontstaan over de camera systemen die TVM wil inbouwen als preventiemiddel. Schending van de privacy! roepen de bonden in koor, maar is dat ook zo? Is hier sprake van een neuspeuterpolitie? 

Toen ik vorig jaar onderweg was naar Alicante gaf mijn Volvo FH ineens een alarm. Op het centrale display lichtte in rood een tekst op: ''Pay atention to driving.’’ Ik moet bekennen, ik zat uitvoerig te What’s-Appen en de Volvo had me daarop betrapt. Mijn weggedrag was over een langere periode zodanig dat de boordcomputer daar uit op maakte dat ik niet geconcentreerd aan het rijden was. Ik voelde me aanvankelijk een beetje betrapt maar wát een geweldig systeem! Iedereen zit namelijk tegenwoordig weet ik niet wat allemaal te doen met de mobiele telefoon en dat maakt het er allemaal niet veiliger op. Sterker nog, ik durf rustig te stellen dat smartphones voor meer slachtoffers en schade zorgen dan alcohol. Zo’n Volvo ‘Driver Alert’ systeem is wat mij betreft dan ook een fantastisch ding wat heel wat ellende kan voorkomen. En voor de goede orde, dat is dus gewoon al te koop bij Volvo. 

Des te vreemder is de ophef over het initiatief van TVM verzekeringen om ook ‘iets met camera’s’ te gaan doen. Ik schrijf dat tussen haakjes want het is namelijk heel wat anders dan je denkt. Naar buiten toe staat een dashcam gericht. Een ding waar nu al heel veel chauffeurs vrijwillig mee rond rijdt. Met zo’n dashcam kun je vooral de drama’s om je heen vastleggen en soms zelfs je eigen onschuld bewijzen. Naar binnen gericht is er ook een camera, een zogenaamde ‘oogscanner.’ Die camera herkent een gezicht en stelt de focus op je ogen in. Op die manier kan het systeem ‘zien’ of je ogen door de voorruit kijken of niet. Deze scanner registreert dan ook geen beelden maar slechts een heleboel data. In combinatie met allerlei waardes zoals je snelheid waarschuwt dit systeem als je te lang niet door de voorruit kijkt. Dat kan verschillende oorzaken hebben, maar het feit dat je bij hoge snelheid meer dan drie seconden niet naar buiten kijkt is genoeg voor een alarm. Eigenlijk net als in die Volvo dus, en daar is helemaal niks mis mee.

Zowel in de Volvo als bij het door TVM voorgestelde systeem is het dus absoluut niet zo dat de baas de hele dag kan meekijken in de cabine. Kortom, het is geen neuspeuter politie die allerlei  privacy gevoelige informatie verzamelt over de chauffeur. Wat het ding wél doet is er voor zorgen dat je beter bij de les blijft, en dat kan heel veel schade, letsel en drama’s voorkomen. En of de baas dan helemaal niet mee kan kijken? Jazeker, maar dan alleen in de vorm van data. Zo kan er na een analyse gekeken worden hoe het staat met je concentratie en hoe vaak je afgeleid bent. Met allerlei andere data die ook nu al door je truck gegeneerd wordt kon dat eigenlijk ook al, en daarom begrijp ik de ophef niet zo. Overigens kan de oogscan bijvoorbeeld niet uitwijzen of je vlak voor een ongeval op Facebook zat. De data kan hooguit aantonen dat je afgeleid was. Overigens is voor ongeval analyse het uitlezen van je telefoon of het netwerk ook voldoende bewijs. 

Rest nog de vraag waarom telefoon verbindingen niet gewoon geblokkeerd kunnen worden. Dat zou allerlei afleiding zoals What’s App en Facebook het zwijgen opleggen. De reden is heel simpel: Dan werken ook je andere systemen zoals je boordcomputer en de navigatie niet meer. Verder werken ook systemen van de merken zelf met GPS data. Zo kan Volvo zien wanneer je voor een beurtje naar binnen moet, kan de baas de Thermo King controleren en bijregelen en kan de klant zien waar de lading zich bevindt, en bij welke temperaturen. Al dat soort data gaan ook gewoon via het mobiele netwerk en daar kunnen we gewoon niet meer zonder. 

Kortom, het komt neer op een stukje vakmanschap en discipline. En jazeker ik maak me er zelf ook regelmatig schuldig aan maar beperk afleiding door allerlei apparaten zo veel mogelijk. Het verkeer is te intensief om even wat anders te doen, dat wordt helaas dagelijks bewezen. Met dit soort nieuwe slimme systemen kan de truck je af en toe een tik over de vingers geven en daar is helemaal niks mis mee. Wat ik persoonlijk dan ook jammer vind is dat het initiatief van TVM momenteel volledig wordt af geserveerd door de bonden op basis van verkeerde argumenten. Met privacy heeft dit niks van doen namelijk. Ik zie het dan ook als een hele slimme manier om de veiligheid te verhogen.   

 

 

Meer op Transport&Milieu.nl

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
10-05-2019
Distance_Alert_2_lowres.jpg

Nòg beter afstand houden met je Volvo

Volvo komt met een systeem wat een veilige afstand moet garanderen tot de voorligger, Distance Alert. Dit systeem…
Nieuws
12-11-2020
TVM_ridder.jpg

Tommy Heineman wint TVM Award Ridder 2020

Tommy Heineman (28) uit Alphen aan den Rijn heeft de TVM Award Ridder 2020 gewonnen. De vrachtwagenchauffeur,…
Nieuws
02-08-2016
Bronkhorst.JPG

Bronkhorst Transport Tevreden over Eyetracker

Bronkhorst Transport uit Udel neemt deel aan de pilot van TVM verzekeringen met de Eyetracker. In totaal…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.