Vanaf 1 januari 2020 wordt het inhaalverbod voor vrachtwagens fors uitgebreid. Op een aantal belangrijke wegen wordt het verbod de hele dag van kracht, op andere wegen geldt het slechts in de ochtend- en avondspits.
De uitbreiding van het inhaalverbod voor vrachtwagens moet de doorstroming en de verkeersveiligheid bevorderen en heeft nog niks te maken met de stikstofregels. Bij de keuze van de tracés zijn echter opmerkelijke keuzes gemaakt. Zo mag er op de A7 tussen Joure en Groningen over de volle lengte overdag niet meer ingehaald worden door vrachtwagens. Dat is raar, want dit is buiten de spits een relatief rustige snelweg. Dit geldt ook voor de A28 tussen Hoogeveen en Meppel waar voortaan overdag niet meer ingehaald mag worden vanaf begin volgend jaar.
Natuurlijk is er, zeker in de spits wat voor te zeggen om een inhaalverbod in te stellen, maar om dat nou de hele dag te verbieden gaat wel erg ver. Vooral als we zien dat de A67 tussen Eindhoven en Venlo ongemoeid gelaten wordt. Op die veel te drukke en eigenlijk veel te smalle snelweg mag er 24 uur per dag naar hartelust ingehaald worden door vrachtwagens en juist daar gebeuren de meest vreselijke ongelukken met vrachtwagens.