Aangedreven, uitschakelbare assen worden tegenwoordig aangeboden door Volvo en Scania. Het is een slim systeem waarmee je tractie krijgt als je het nodig hebt, maar geen extra rolweerstand als dat hoeft. Sisu heeft dat systeem al jaren. Wij reden daar al mee in 2008.
Sisu werkte in die tijd nog met Renault cabines en met Cummins motoren. De kipper die je hier ziet is een 10x4, maar dankzij de uitschakelbare- en liftbare achteras en met de twee middelste assen omhoog kon je daar ook als 4x2 mee rijden. Of als 10x2, of als 8x2, 8x4, 6x2 of als 6x4. Kortom, enorm veel mogelijkheden. In 2008 probeerde ESA Trucks of zo'n Sisu wellicht kansen zou hebben in Nederland, en bij die gelegenheid mocht ik er even mee rijden voor een verhaal. Uiteraard moesten alle mogelijkheden geprobeerd worden, en dat was best interessant. Alleen bleek dat de aangedreven laatste as ook liftbaar was terwijl hij nog stond ingeschakeld. Dan kom je dus nergens, want dan draait die as in het luchtledige.
Uiteindelijk heeft de import van Sisu in Nederland, afgezien van een enkel exemplaar nooit plaatsgevonden. Kennelijk was er toch geen belangstelling voor de stoere Finse trucks in ons land. Overigens heeft Ginaf ook een systeem geleverd waarbij er een aangedreven as uitgeschakeld werd. Volgens onze informatie was dat ook het Sisu systeem. Of het liften en uitschakelen van aangedreven assen ooit succesvol wordt is overigens de vraag. Wij zien het nog niet vaak, maar in theorie zou het een mooi systeem kunnen zijn voor het verder verlagen van het brandstofverbruik.