Volvo biedt vanaf volgend jaar van al zijn truckvarianten een vol-elektrische versie aan. De eerste trucks zullen in het najaar van 2022 op onze wegen verschijnen, is de bedoeling.
Daarbij is uitgegaan van een actieradius van 300 kilometer. Volvo zegt te hebben laten uitzoeken dat een afstand van 300 kilometer 45% dekt van alle wegtransporten in Europa. De totaal- en treingewichten die worden toegestaan, sluiten aan op de wetgeving die hiervoor in Europa en in de meeste lidstaten geldt. Daarbij moet de ondernemer die met deze trucks wil gaan rijden wel beseffen dat de nu te introduceren generatie elektrische Volvo’s zo’n 2,5 ton zwaarder is dan een vergelijkbare dieselvariant. Dat betekent dat een FH 4x2 trekker boven de tien ton uitkomt. Met die trekker kan de ondernemer of eigen rijder dan 200 tot 300 km afleggen, afhankelijk van het gewicht van de lading.
Laden, batterijen
Volvo zegt elke truck te leveren met geschikt oplaadapparatuur. Dat is mooi, maar het betekent ook dat klanten eerst heel goed na moeten denken hoe ze de energievoorziening van een elektrische truck denken te gaan optuigen. Waar komt de benodigde elektriciteit vandaan en in hoeverre kan dit groen opgewekt worden, door bijvoorbeeld een dak van een loods vol te leggen met zonnepanelen? Volvo zegt accupakketten te produceren in de fabriek in Gent. Als basis daartoe maakt Volvo gebruik van batterijcellen van het Koreaanse Samsung. Een batterij van 90 kilowatt weegt 500 kg. Een Volvo FH heeft er daar zeker zes van nodig.
" target="_blank" rel="noopener noreferrer">Klik hier voor het hele verhaal en meer foto's!