Voor het eerst sinds lange tijd is Scania terug in het wagenpark van Van de Kamp uit Druten. Het bedrijf wil zelf ondervinden of die nieuwe Scania's echt zo zuinig zijn. Voor dat doel worden een R410 en een S450 trekker ingezet, beide met het Highline dak.
Van de Kamp is een familiebedrijf dat groot geworden is in het meubeltransport, maar tegenwoordig ook stukgoed, geconditioneerd goederen en motoren vervoert. Het bedrijf laat zich voorstaan op een keurig modern wagenpark dat helemaal euro 6 is. “Wij reden vroeger wel met Scania maar de laatste jaren voornamelijk dat andere Zweedse merk. “Maar we kregen zoveel goede berichten over het verbruik van met name de 410 en 450 motoren van Scania én we kenden de Scania-dealer in Nijmegen goed. Daarom hebben we nu het nieuwe model er is, toch eens besloten het met twee auto’s te proberen.”
Van de Kamp gaat de Scania R410 met Highline dak inzetten voor een gesloten oplegger in het meubeltransport door heel Duitsland. De S450, eveneens in de hoogste uitvoering, gaat voor een Walking Floor trailer champignonaarde rijden op Italië. Daartoe wordt de trekker uitgerust met een hydrauliekpomp op de versnellingsbak PTO die wordt opgebouwd door Jansen in Oss. “Ik heb heel bewust gekozen voor deze twee takken van dienstverlening van ons bedrijf,” vertelt Joep. “Van de ritten in de meubels en zeker die op Italië weten we heel nauwkeurig wat daar het verbruik is. Dat maakt het vergelijken nauwkeurig en eerlijker.”
Binnen het bedrijf is Joep niet de enige die het verbruik met veel interesse volgt. “Het is een soort cultuur. De vraag wie het zuinigst rijdt, leeft echt bij ons. Alle chauffeurs bijvoorbeeld, volgen het verbruik nauwkeurig van elkaar. Maar soms heb ik er één bij die je even moet aanspreken, of zelfs op cursus stuurt. We rijden niet voor niets met het meest moderne materieel. Dat moet ergens voor staan.”
Bij van de Kamp zijn de chauffeurs doorgaans de hele week weg. “Die op Italië doen ca. 150.000 kilometer per jaar, in het meubeltransport zo’n 125.000. Daarom heb ik de beide nieuwe voertuigen ook luxe laten uitrusten. Uiteraard met een hoog dak. In de S heb je sowieso genoeg ruimte, maar ook in de R wilde ik riante stahoogte voor de jongens. Voor een goede nachtrust heb ik ze met standkoeling besteld want een fitte chauffeur is een veilige chauffeur. Daar draagt ook een goede stoel aan bij. Verder kregen beide voertuigen de premium infotainment met DAB+ en navigatie. Voor het beste licht hebben we er een LED-pakket op laten zetten. Als extra veiligheid voor de jongens heb ik het Scania Night lock laten monteren. Het is ons weliswaar in al die jaren maar één keer gebeurd dat er een auto is opengebroken maar ik vind dat toch wel een veilig idee. Op de S450 hebben we ook een retarder gekocht. Bij de 410 vond ik dat wat minder nodig omdat die nooit zwaar rijdt. Daar zou de krachtige motorrem van 340 pk voldoende moeten zijn.”
Op de vraag of Van de Kamp denkt dat hij door Scania’s te kopen, makkelijker aan personeel komt, moet hij even nadenken. “Voor die lange ritten op Italië heb ik eigenlijk nooit moeite om mensen te vinden. Dat is makkelijker dan voor nationaal. Maar natuurlijk geeft Scania een bepaalde uitstraling die op sommige chauffeurs wel een aantrekkingskracht heeft. Toch denk ik dat de meest zekere manier om personeel te krijgen en te houden, is door ze goed te behandelen. En ook betrokkenheid en een goede verstandhouding met je mensen is heel belangrijk. Dat betaalt zich ook weer terug in chauffeurs met hart voor de zaak die bijvoorbeeld hun talen spreken. Dat is waar wij op sturen met het begeleiden en opleiden van ons personeel.”