Maar liefst 22 nieuwe MAN trucks worden er momenteel afgeleverd aan Van Wijngen Transport uit Breda. Het gaat om tien 4x2 trekkers, tien 6x2 trekkers en twee bakwagens.
Van Wijngen International BV richt zich voornamelijk op het transport van en naar Frankrijk. De eigen vloot groeit met deze investering naar meer dan honderd voertuigen. De core business is het vervoer van groepage tussen de Benelux en Frankrijk. Ook behoren het vervoer van complete zendingen en het vervoer naar Duitsland tot haar dienstenpakket. Van Wijngen maakt al sinds jaar en dag gebruik van Franse chauffeurs. Deze chauffeurs ervaren dus ook het plezier van de meest luxueuze en ruime cabinevariant van MAN, de XXL cabine. De trucks zijn compleet uitgevoerd met onder meer een koelkast, klimaatregeling en een zonneklep.
Meer vermogen
De nieuwe MAN-trekkers zijn voorzien van een 480 pk motor. De nieuwe MAN-bakwagens zijn uitgerust met een 440 pk krachtbron. “We hebben bewust gekozen voor een wat zwaardere motorisering. Dat zorgt niet alleen voor een stukje extra comfort, maar ook voor een gunstiger brandstofverbruik. Deze krachtige D26 Common Rail motoren hoeven immers minder hard te werken. Dat leidt tot minder slijtage, minder verbruik, maar meer comfort voor de chauffeurs”, aldus directeur Martien van Wijngen. Het bedrijf is voornemens de trucks gedurende tien jaar in te zetten en verwacht daar ruim één miljoen kilometers mee te gaan rijden. “Voor ons leidt dit op de lange termijn tot lagere operationele kosten. Wij hebben uitstekende ervaringen met MAN en we verwachten veel van hun nieuwe aandrijflijn’’, aldus Martien van Wijngen.
As-lasten
De 4x2 trekkers en 6x2 trekkers hebben allemaal een gestuurde voorloopas. “Bij groepage-vervoer en bij deelladingen komt het al snel voor dat de assen op de trekker zwaar worden belast. Je kunt perfect beladen vertrekken, maar na het lossen van één of twee zendingen schuift het zwaartepunt altijd naar voren, naar de trek-as. Vooral in Nederland en België wordt er in toenemende mate gecontroleerd op de as-lasten. Vandaar dat we deze drie-assers inzetten.”
Nichemarkt
De trucks rijden bij van Wijngen nooit meer dan 110 duizend kilometer per jaar. Orlando van Wijngen: “Wij concentreren ons niet op het vervoer van complete vrachten over lange afstanden. Onze nichemarkt is het vervoer van kleinere zendingen, naar Frankrijk. Onze klanten zijn vaak kleinere verladers, die er waarde aan hechten dat hun klanten hun goederen aangeleverd krijgen door een Nederlandse vervoerder, maar met een Franse chauffeur. Zij waarderen het zeer dat onze chauffeur met hun klant leveringen af kan stemmen. Dat gebeurt immers niet vaak meer in deze tijden. Zodoende hebben we een streepje voor op onze concurrent.”
Langdurige relatie
De nieuwe MAN trucks werden geleverd door MAN Truck dealer Thieu van Dorst Bedrijfswagen B.V. in Roosendaal. Een bedrijf waarmee Van Wijngen al jarenlang een goede relatie heeft. Voor ons is de dealer een belangrijke partner. De langdurige relatie die wij hebben met de MAN Truck dealer Thieu van Dorst Bedrijfswagens is veelzeggend. Wij doen er al jaren met tevredenheid zaken mee en ook deze keer heeft dat weer geleid tot een mooie order.”