Goede tijden Slechte tijden vandaag voor de Nederlanders. Na een paar dagen vol ellende ging het de EVM-mannen vandaag eindelijk weer voor de wind maar bij Riwald sloeg het noodlot toe.
Peter Versluis won de etappe, Hans Stacey werd derde. Versluis: "Met de tweede tijd in de etappe van gisteren en de etappeoverwinning van vandaag hebben we toch laten zien wat we kunnen. Voor het klassement maakt het niet veel uit, maar voor de moraal wel."
Op de tweede plaats in de MAN-sandwich zat Villagra met zijn Iveco. De andere Iveco's deden het rustiger aan, om de eerste plaats in het algemeen klassement vast te houden. Ton van Genugten kreeg teamorders om op De Rooy te wachten en daar achteraan te rijden. Begrijpelijk, maar wel enorm zonde voor de Bestenaar, die al zo vaak zo dicht bij zijn eerste etappe-overwinning zat. Laten we hopen dat hij morgen de laatste kans daarop alsnog kan verzilveren.
De Baar lijkt wel bijna gewend geraakt aan zijn positie als top 10-rijder, hij reed de hele dag rond de zevende plaats en werd uiteindelijk zelfs zesde in de etappe, op zes minuten en twintig seconden achter Versluis.
De met een MKR-motor uitgeruste Tatra Phoenix van Huzink is afgebrand aan het begin van de etappe. Er is olie op de hete remmen gedruppeld, waarmee dit al de derde Nederlander is die vlammend de Dakar verlaat. De foto die je hier ziet werd door Gert Huzink zelf gemaakt. Net als bij de Renault truck van Martin van den Brink blijft er helemaal niks over van de truck.
Waarschijnlijk is er nog een Nederlandse uitvaller. Paul Round en Arjan Arendse deden maar liefst 38 uur (zonder tussendoor te slapen!) over de tiende etappe, waarbij ze enorm veel deelnemers, ook op verzoek van de organisatie, hebben geholpen. Ze hebben daardoor 'vrijstelling' van de elfde etappe gekregen. Maar vandaag, onderweg naar de twaalfde etappe, hebben ze service verleend aan een gestrand team en kregen ze zelf ook nog eens pech. Zoals het er nu naar uit ziet mochten ze de proef niet op omdat ze te laat bij de start waren. Toch zuur voor dit team, die wat mij betreft de grootste bikkels van de Dakar zijn.