Nederlandse transporteurs waren in onze buurlanden vorig jaar ruim 200 miljoen euro extra kwijt aan tol- en milieuheffing. Dat blijkt uit berekeningen die BNR bij Transport en Logistiek Nederland heeft nagevraagd.
In Duitsland moesten de transportbedrijven 144 miljoen extra voor Mautheffing aftikken. De ingevoerde tolheffing vorig jaar in België betekende een kostenverhoging van 60 miljoen euro. Die extra kosten worden voor het overgrote deel weer doorberekend aan de consument.
'Veel administratieve lasten'
Voor heel veel tolregelingen is een andere sticker of kastje verplicht, zegt TLN. 'Dat maakt het heel ingewikkeld. Er ontstaan veel administratieve lasten hoge kostenposten.' De rekening voor de invoering van al die systemen betalen de transporteurs, zegt TLN: 'Twintig procent van de opbrengsten gaan naar wat het systeem kost. Zo'n 1,25 miljard per jaar. Nederlandse bedrijven betalen daar zo'n 30 miljoen aan, naast de 144 miljoen die we besteden aan de heffing zelf.'
Mautheffing wordt uitgebreid
Vanaf juli 2018 breidt Duitsland de Mautheffing uit naar alle Bundesstrassen. Duitsland hoopt hiermee twee miljard euro per jaar aan de staatskas toe te voegen. TLN denkt dat dit een marginaal effect heeft op de kosten, omdat de routes die gereden worden al vast staan en op de meeste van die wegen hebben ze al te maken met deze heffing. 'Oostenrijk is twee keer zo duur als Duitsland, Zwitserland is vier keer zo duur en dan moet je ook nog in Italië betalen.'
In bijgaande podcast, met dank aan Chauffeurstoekomst, horen we de directie van Bergwerff transport uit Ridderkerk over de gestegen tolkosten op de Europese wegen.