Ginaf Trucks is terug in Nederlandse handen en onlangs werden er meteen vier trucks afgeleverd bij Reko in Raalte. Het gaat om Ginaf X6 4243 TS 480 trucks, en dat is de Ginaf aanduiding voor 43 tons vier assers met een wide-spread gestuurd tandemstel.
De basis van deze trucks is een DAF FAT CF chassis in Construction uitvoering met het HR1670T tandemstel. GINAF heeft het tandemstel wide spread geplaatst en voorzien van het bekende HPVS veersysteem en EVS stuursysteem. Bovendien is een Sisu niet-aangedreven voorloopas gemonteerd die ook HPVS geveerd is.
Voor extra technische reserve zijn de trucks uitgerust met een vooras met hogere technische reserve. Deze as is eveneens afkomstig van Sisu en kent een technisch draagvermogen van 14 ton. De besturing en de remmen zijn op het hogere tonnage aangepast, net als de vering die voorzien is van extra luchtbalgen.
Met de wide spread Tridem achterasopstelling komen de trucks aan een wettelijk GVW van 43 ton. Drie van de vier GINAF chassis zijn opgebouwd met een 30-tons kabelsysteem van NCH, waarmee naar behoefte containerbakken, een kipper of een silo kunnen worden vervoerd. Op het vierde chassis is ook een 30-tons kabelsysteem gemonteerd die tevens in- en uitgeschoven kan worden al naar gelang er met of zonder kraan wordt gewerkt. Het betreft een afneembare Palfinger PK 53002-SH laadkraan die achter de cabine op het chassis wordt geplaatst. Deze kraan is voorzien van een hydraulische rotator voor onder andere een knijperbak/klem en een jib. Hiermee heeft de kraan een bereik van totaal 30 meter. Het chassis werd hiertoe speciaal opgebouwd door LAKO te Eibergen.
Naast de GINAF opties waterpasdwarsregeling en gewichtsindicator zijn 3 van de 4 voertuigen bovendien voorzien van een zgn. siloafzetfunctie waarmee silo’s veilig kunnen worden neergezet of opgenomen, ook op ongelijke ondergrond. De trucks werden geleverd door Ginaf trucks dealer Sent Waninge.