Nieuws
01-03-2017 | Door Iep van der Meer

Dam beton uit het Friese Akkrum zet sinds kort een indrukwekkende Volvo FMX 10x4 in als betonmixer. De vijf-asser werd af-fabriek geleverd en heeft 49 ton op kenteken.

De Volvo FMX is uitgevoerd als tridem met naloopas. De bakwagen is uitgerust met twee tien- tons voorassen, twee 9,5 tons aangedreven assen en een 10 tons gestuurde nalooopas. Dat zorgt voor een wettelijk GVW van 49 ton en een technische reserve van 53 ton. De vijf-asser is voorzien van drie sturende assen en daardoor is de lange motorwagen toch uiterst wendbaar. Om het manoeuvreren op de soms krappe bouwplaatsen eenvoudig te maken is er gekozen voor het Volvo Dynamic Steering systeem (VDS) Dit elektrisch-hydraulische systeem maakt sturen zelfs in beladen toestand kinderspel. Dat is niet alleen goed voor de veiligheid, het ontlast ook de chauffeur doordat er minder kracht nodig is. Dat is dus niet alleen comfort verhogend maar het is ook bijzonder Arbo vriendelijk. 

Als krachtbron werd er gekozen voor de D13K motor met 460 pk in Euro-6 C uitvoering. Daarmee scoort Dam Beton hoge ogen op de Co2 prestatie ladder. Bovendien vormen milieuzones geen belemmering voor deze duurzame Volvo truck. Als versnellingsbak is er gekozen voor de Volvo I-Shift met speciale ‘Construction’ software. De Volvo Engine BrakePlus zorgt voor maximale vertraging en minimale slijtage van remdelen. Om ook op de bouwplaats uit de voeten te kunnen is de FMX voorzien van langs- en dwarssperren. Voor de aandrijving van de 15 kuub grote Liebherr mixeropbouw is er een distributie PTO opgebouwd. Speciaal voor de toepassing als betonmixer werd er gekozen voor een extra heavy duty chassis met een zogenaamde innenliner. Dat wil zeggen dat het chassis is uitgevoerd met een dubbele U-balk.

De Volvo werd in nauwe samenwerking met dealer M.S. De Vries & Company B.V. uit Heerenveen samengesteld. Dam Beton koos er voor om zo veel mogelijk af-fabriek te laten opbouwen. Zo werd de truck compleet met de dakbeugel dakrek met zwaailampen en luchthoorns, in de rode kleur en met alle vijf de assen op de juiste positie afgeleverd vanuit de Volvo fabriek. Hierdoor was Volvo in staat om snel te leveren en is alles aan het voertuig origineel Volvo. Voor Mesken Beton & Kraantechniek B.V. in Smilde was het relatief eenvoudig om de Liebherr HTM 1504 met Litronic bediening op het opbouwvriendelijke Volvo chassis  te bouwen. 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
28-10-2015
670_2015_Kroeze_Infra_Beesd_006.jpg

Volvo meerassers voor Kroeze

Kroeze Infra uit Beesd breidt de vloot uit met twee Volvo FM chassis. Het betreft een FMX 8x6 en een 10x4. Het bedrijf zegt…
Nieuws
16-11-2016
Hemmen2.jpg

Stoere FMX met hydraulische vooras voor Hemmen BV

Aannemer en wegenbouwer Hemmen BV uit Nieuw Dordrecht heeft een stoere Volvo FMX op de weg gezet. 
Nieuws
12-12-2016
Prins2.jpg

49 tons af-fabriek Volvo voor Prins transport

Prins Transport heeft met de nieuwe Volvo FMX 10x4 Tag-XL een regelrechte primeur in huis. Het is namelijk…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.