MAN is geen onbekend merk in het wagenpark van DLG. Het bedrijf, dat in 2019 ontstond na een fusie van Visbeen, Post-Kogeko en Daily Fresh, bestelde maar liefst 20 nieuwe MAN vrachtwagens ter vervanging van oudere wagens in de vloot. Twaalf exemplaren zijn ondertussen al geleverd. Het betreft allemaal TGX 26.440 trekkers met een voorloopas. Dagelijks zullen de MAN trekkers op pad gaan met een containerchassis of een koeloplegger.
Omdat de MAN’s vooral in de Benelux en Duitsland rijden, heeft DLG goed nagedacht over de uitrusting van de nieuwe vrachtwagens. Deze is namelijk niet alleen belangrijk voor de Duitse Maut, maar ook voor de vrachtwagenheffing, die volgend jaar in Nederland wordt ingevoerd. “De Vecto-score is erg belangrijk voor ons”, vertelt Ingmar Coppoolse, manager Fleet & Claims bij DLG. “De nieuwe MAN trekkers vallen in klasse 3, wat aanzienlijk in de tolkosten scheelt.”
Vertrouwd
De vrachtwagens zijn hiervoor onder andere voorzien van MAN’s OptiView camera’s. Het innovatieve Predictive Cruise Control is ook aanwezig, waardoor chauffeurs tevens de beschikking hebben over het grote 12-inch scherm in het dashboard. Omdat comfort voor de chauffeurs belangrijk is voor DLG, koos het bedrijf voor de ruime GM-cabine. Ook standairco, airco en een koelkast ontbreken uiteraard niet. Voor de veiligheid zijn de trekkers voorzien van extra achteruitrijverlichting. DLG sloot bovendien een volledig onderhoudscontract af.
“Bij DLG hebben we niet echt een merkenbeleid”, vertelt Coppoolse. “We hebben echter wel een zorgvuldig selectieproces waar chauffeurscomfort, kwaliteit en TCO bij elkaar komen. In dit geval is de keuze op MAN gevallen. Dit is voor ons zeker geen onbekend terrein.“ Coppoolse is bovendien erg positief over dealer Leeuwen Trucks & Vans. “We hebben goede ervaringen met deze dealer. Het hele proces verliep erg prettig.”