Het wetsvoorstel vrachtwagenheffing is door demissionair minister Barbara Visser (Infrastructuur en Waterstaat) naar de Tweede Kamer gestuurd. Daarnaast heeft zij een bestuursovereenkomst getekend met evofenedex, TLN en VERN waarin is afgesproken dat de netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing worden teruggesluisd naar ondernemers die dat vervolgens weer in kunnen zetten innovatie en het verduurzamen van logistieke ketens.
Eerder dit jaar meldde voormalig minister Cora van Nieuwenhuizen dat de invoering van de heffing vertraging op zou lopen. Na inspanning van TLN en verschillende Kamerleden stemde de Tweede Kamer alsnog in met een motie om alsnog het wetvoorstel eerder te behandelen.
Tarieven
De vrachtwagenheffing vervangt het Eurovignet en een deel van de MRB door een heffing per kilometer. Daardoor gaan buitenlandse kentekens straks (meer) betalen voor het gebruik van Nederlandse snelwegen. De tarieven van de kilometerheffing zijn afhankelijk van het voertuiggewicht en de Euroklasse. Daarmee lijkt de vrachtwagenheffing op de Belgische tol. Dat geldt ook voor de systeemtechniek die het kabinet wil inzetten, gebaseerd op GPS-registratie met een losse OBU.
Trucks op de Nederlandse A-wegen gaan ongeveer €0,15 per kilometer betalen. Ook B-wegen die als uitwijkroute worden gebruikt, zullen belast worden. Voor zero-emission trucks geldt een tarief dat 50 tot 75% lager ligt. Vervoerders die rijden met vrachtwagens die uitstootvrij zijn betalen jaarlijks 9.000 euro minder dan een vergelijkbare diesel bij een jaarkilometrage van 80.000. Betrokkenen verwachten dat de heffng in 2026 een feit zal zijn.