Vervoerders die rijden voor supermarktketens klagen over lage marges die ondanks schaarste aan materieel en mensen niet zullen verbeteren. Een onafhankelijk expert vreest zelfs dat dit tot lege schappen zal leiden met kerst, blijkt uit een artikel in het Financieele Dagblad.
De vervoerders zeggen dat ze klem zitten tussen de supermarktketen en de leveranciers aan die supermarkten. De vervoerders zeggen uitgewrongen te worden en snakken tegelijkertijd naar chauffeurs. Die chauffeurs moeten beter betaald worden en daardoor erodeert de marge van de logistieke dienstverlener verder. De kracht die de onvrede en problemen veroorzaakt is de al jaren woedende supermarktoorlog, waarvan de logistieke dienstverleners min of meer kind van de rekening worden, ondanks dat hun middelen (mensen en materieel) steeds beperkter worden. Volgens TLN bedragen de loonkosten inmiddels de helft van de totale kosten. Onlangs werd bekend dat vervoerders ook nog meer moeten betalen voor vakantiedagen van hun chauffeurs.
Volgens betrokkenen moet er een indexatie worden afgesproken, maar die is dan wel de hoogste ooit. Vervoerders vrezen dat in zo'n geval, de supermarktketens en toeleveranciers zoals voedselproducenten, tenders gaan uitschrijven, om die prijsverhoging te omzeilen, en zo bij een andere vervoerder uit te komen.
Op hun beurt klagen de supermarktketens over de gebrekkige wijze waarop ze bevoorraad worden. Dit leidt tot de vrees dat richting de laatste maanden van het jaar, die bekend staan als de drukste periode van het jaar, schappen in supermarkten leeg zullen blijven.