De media, de minister én TLN vragen zich af waarom er, ondanks de afgegeven 'Code rood' toch lege vrachtwagens de weg op gingen. Het schijnt dat er in heel Nederland maar liefst 66 trucks omver waaiden, maar dat aantal behoeft wel enige nuance. Zo zijn daar een groot aantal bestelwagens bij.
Veel omgevallen trucks en bestelwagens zijn voorzien van buitenlandse kentekens. Die categorie chauffeurs weet niet van een 'Code rood', domweg omdat ze onze taal niet begrijpen. Veruit de meeste omgewaaide trucks zijn van het model 'mautkiller'. Dat zijn ultralichte bakwagens met een enkelas middenasser met maximale afmetingen. Dat soort combinaties is al bij windkracht zes niet meer stabiel, laat staan in een storm met orkaankracht. Meestal gaat het uitsluitend om dergelijke combinaties als er trucks omver waaien. Vooral leeg zijn dit speelballen van de wind en eigenlijk zouden er eisen gesteld moeten worden aan de afmetingen in verhouding tot het gewicht. Voor schepen gelden ook regels voor zeewaardigheid, dus waarom zou dat voor trucks niet mogelijk zijn?
De afgegeven 'Code rood' is voor veel Nederlandse chauffeurs nog steeds geen reden om aan de kant te gaan staan. Ten eerste is het begrip 'Code rood' nogal sleets aan het worden. Hoe vaak zijn er al megasneeuwbuien, horrorwinters en zware stormen voorspeld die later best meevielen? Daarbij komt dat de gemiddelde Nederlandse chauffeur met een serieuze combinatie onderweg is. Zelfs leeg weegt zo'n combinatie al snel 15 ton en dat waait echt niet zomaar van de weg. Tot gisteren dan, want dergelijke windstoten maakten we niet eerder mee in de recente geschiedenis. Iedereen kent het filmpje met de omwaaiende Scania met koeltrailer van Dijco op de A5. Dat soort beelden zagen we niet eerder.
Intussen wil verzekeraar TVM dat Rijkswaterstaat de waarschuwingen voortaan ook in het Engels verspreidt. Daarmee schat deze verzekeraar de gemiddelde Roemeen erg hoog in, want volgens mij zou Russisch meer effect sorteren. Bij dit soort extreme stormen werkt er maar één ding als we ongevallen willen voorkomen, en dat is een algemeen rijverbod voor vrachtwagens en bussen. Algemeen ja, want de politie kan niet zien of je vol of leeg bent. Als we dit in de toekomst willen voorkomen dan is dat de enige oplossing. Waar al die trucks dan geparkeerd moeten worden is de volgende vraag.
Foto:Twitter VID