Het Hongaarse Waberer's heeft in India een oplossing gevonden voor het chauffeurstekort. Het bedrijf is van plan 79 chauffeurs uit dat land in te zetten in het Verenigd Koninkrijk.
Waberer's zoekt in een advertentie Hindi sprekende planners en een HR manager voor de chauffeurs om ze goed aan te kunnen sturen. De eerste 19 chauffeurs uit India zouden al gearriveerd zijn inmiddels. Zij moeten een twee weken durende cursus volgen waarna ze in Hongarije nog twee weken ervaring op moeten doen voordat ze zelfstandig de weg op mogen. Daarna zullen ze richting Engeland gestuurd worden.
Waberer's heeft al vele nationaliteiten achter het stuur, waaronder vele Roemenen en Oekraïniërs. Die laatste groep is behoorlijk uitgedund omdat veel chauffeurs naar huis wilden om hun land te verdedigen. Voor Waberer's was dat aanleiding om even verder te zoeken, en daarbij kwamen ze terecht in India. Ook andere grote vloten zijn al bezig met het werven van personeel in landen als India en zelfs de Filipijnen en Afrikaanse landen.
Kennismigranten
Chauffeurs niet EU landen worden als 'kennismigrant' binnengehaald. Dat is een regeling die eigenlijk bedoeld is voor nucleaire- of medische specialisten en zo, maar kennelijk vinden sommige EU landen dat chauffeurs daar ook onder vallen. Als één Europees land zo'n werkvergunning afgeeft dan geldt die meteen voor alle EU landen. Het is onduidelijk hoe dat sinds de Brexit in Engeland geregeld is, maar feit is wel dat het Mobiliteitspakket waarin de terugkeerplicht voor voertuigen en personeel naar de standplaats geregeld is niet geldt voor het VK. Chauffeurs uit India zouden om die reden dan ook langere tijd door kunnen brengen in Engeland als antwoord op het chauffeurstekort. Overigens is Waberer's niet de enige die in India chauffeurs rekruteert voor Europa. Ook het Litouwse cargoGo zou al bezig zijn met het aantrekken van tientallen of zelfs honderden Indiërs voor inzet op de Europese wegen.
FNV maakt zich zorgen
Willem Dijkhuizen van het FNV maakt zich desgevraagd zorgen over de positie van de Europese chauffeurs. ,,Dit soort praktijken zal op tafel moeten komen bij de CAO besprekingen waar we nu in gaan. Niet alleen de betaling is daarbij een item, maar bijvoorbeeld ook het opleidingsniveau van chauffeurs van buiten de EU.''